Alle begrippen

Betekenis: E-mail marketing

Voor bedrijven is het van belang dat je in contact blijft met je doelgroep en (potentiële) klanten. Een effectieve manier hiervoor is E-mail marketing. Door het sturen van gerichte e-mails met relevante content en aanbiedingen kun je de verkoop stimuleren en de betrokkenheid van klanten vergroten.

Voordelen van E-mail marketing

E-mail marketing heeft vele voordelen. Het is een erg effectieve manier om met (potentiële) klanten te communiceren en daarom een goed idee om mee te nemen in je marketingstrategie. Hier zijn enkele voordelen van e-mail marketing voor bedrijven:

Verhoogde verkoop:
Met e-mailmarketing kunnen bedrijven persoonlijke berichten verzenden die gericht zijn op het stimuleren van verkoop en het verhogen van de omzet. E-mails kunnen worden verzonden met speciale aanbiedingen, kortingscodes of nieuwe producten om klanten te stimuleren een aankoop te doen.

Hoge betrokkenheid:
E-mail marketing biedt een uitstekende manier om klanten te betrekken bij het merk en om hen te laten zien dat het bedrijf om hen geeft. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld een nieuwsbrief sturen naar haar klanten die gericht zijn op hun interesses. Hierdoor blijven klanten betrokken met de inhoud en met het bedrijf of merk.

Lage kosten:
E-mail marketing is een relatief goedkope manier om met klanten te communiceren en eventueel de omzet van het bedrijf te verhogen. Er zijn geen kosten voor advertenties, papier, postzegels of drukkosten. Hierdoor kunnen bedrijven geld besparen maar alsnog effectief communiceren met hun klanten.

Verbeterde klantrelaties:
E-mailmarketing biedt een uitstekende manier om de banden met klanten te verbeteren. Door regelmatig contact te houden met klanten kunnen bedrijven hen up-to-date houden over nieuwe producten of diensten, speciale aanbiedingen of evenementen en hen ook vragen stellen over hun ervaring met de producten en diensten van het bedrijf.

Personalisatie:
Door middel van personalisatie kunnen bedrijven zeer gerichte en gepersonaliseerde berichten verzenden. Tegenwoordig hebben de meeste bedrijven een groot klantbestand met enorm veel informatie over haar klanten. Zo kun je hun naam zien maar ook waar ze naar hebben gekeken in het verleden. Door e-mails te verzenden met aanbiedingen of producten waar de desbetreffende klant mogelijk interesse in heeft wordt de kans groter dat de ontvanger reageert op de e-mail.

Meetbaarheid
Een groot voordeel van e-mail marketing is dat het erg goed te meten is. Bedrijven kunnen precies zien hoeveel mensen hun e-mails openen, op welke links ze klikken en welke acties ze ondernemen na het lezen van de e-mail. Wanneer deze gegevens goed worden geanalyseerd kun je deze inzetten om je e-mail campagnes te optimaliseren en uiteindelijk je ROI te verhogen.

E-mail automatisering

E-mail automatiseringen zijn een essentieel onderdeel geworden van marketingstrategieën. Door middel van e-mail automatiseringen kunnen bedrijven gepersonaliseerde e-mails verzenden wanneer een specifieke actie wordt uitgevoerd. Met deze automatiseringen kun je de betrokkenheid van de ontvanger verbeteren en uiteindelijk ook de conversie als je het goed doet. Voorbeelden van geautomatiseerde e-mails zijn welkomst e-mails, abandoned cart e-mails, verjaardag e-mails, herinneringen aan herhaalaankopen, enzovoort. Een e-mail automatisering tool die erg veel wordt gebruikt hiervoor is ActiveCampaign.

Profielfoto Olaf

Meer weten over E-mail marketing?

Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over E-mail marketing.

Kom in contact