Het bounce percentage geeft het percentage bezoekers aan op een pagina die zonder door te klikken de website weer verlaat. Het bounce percentage of ‘bounce rate’ in het Engels is een term uit Google Analytics. Het bounce percentage wordt berekend over individuele pagina’s. Alle pagina’s zullen dus een klein beetje verschil in bounce percentage weergeven. Het gemiddelde van alles tezamen is het bounce percentage van je website.
Voor veel websitebeheerders klinkt het aantrekkelijk om een zo laag mogelijk bounce percentage te hebben. Als het succes van je website afhankelijk is van het aantal gebruikers dat meer dan één pagina bekijkt, is een laag percentage inderdaad wenselijk. Als je website echter maar uit één pagina bestaat zoals een blog, dan is een hoog bounce percentage heel gebruikelijk. Ook wanneer je website voornamelijk uit landingspagina’s bestaat hoeft een hoog bounce percentage niet veelzeggend te zijn. Misschien vinden bezoekers precies de informatie die ze nodig hebben direct op één pagina. Of misschien verkoop je specifieke producten aan bezoekers die op een productpagina goed converteren. In dat geval is het beter om naar het conversiepercentage te kijken dan naar het bounce percentage. Denk je dat de kracht van jouw website juist ligt in een ruim aanbod en de mogelijkheid tot samengestelde bestellingen, dan zul je gebaat zijn bij een laag bounce percentage.
Bezoekers die je website snel weer verlaten kan dus verschillende redenen hebben. In Google Analytics kun je op zoek gaan naar verbanden tussen bepaalde groepen bezoekers en het bounce percentage. Wellicht komen de bezoekers die het vaakst je website direct verlaten binnen via advertenties die niet relevant zijn. Voldoet je aanbod namelijk niet aan de vraag en zoekintentie van de bezoeker, dan zullen bezoekers vrijwel direct weer teruggaan naar de zoekresultaten. Ook kan het zijn dat bezoekers die gebruik maken van een bepaald apparaat type een hoger bounce percentage hebben. In dat geval wordt je website misschien niet goed weergeven op mobiele apparaten of tablets. Heb je een hoog bounce percentage op een pagina die wel goed converteert? Dan kan het zijn dat bezoekers gewoon snel en makkelijk hun doel bereiken op één pagina.
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Bounce percentage.