Een landingspagina is een specifieke webpagina die bedoeld is om vindbaar te zijn in zoekmachines. Hierbij komen bezoekers direct terecht op een pagina met concrete informatie over een zoekopdracht, waarbij zij niet via de homepage naar de pagina navigeren.
Landingspagina’s zijn belangrijk om vindbaar te zijn in zoekmachines. Het maken van een landingspagina stelt je in staat pagina’s erg specifiek op zoekwoorden te richten. Elke landingspagina heeft een namelijk een identieke URL, waarin je het zoekwoord waarop je je wil richten kan opnemen. Ook de paginatitel en headings kun je instellen aan de hand van specifieke zoektermen. Zorg er wel voor dat de tekst op elke landingspagina identiek is, om problemen met duplicated content te voorkomen.
Om te bepalen welke onderwerpen interessant zijn voor een landingspagina, is het van belang om eerst een zoekwoordonderzoek uit te voeren. Hieruit krijg je inzicht in welke onderwerpen veel op gezocht wordt, en op welke manier je doelgroep zoekt. Na het maken van het zoekwoordenonderzoek is het belangrijk om keuzes te maken. Selecteer de meest belangrijke zoekwoorden voor jouw website. De zoekwoorden waarop je écht graag gevonden wil worden kun je vervolgens een landingspagina voor maken.
Landingspagina’s zijn dus belangrijk voor de vindbaarheid van je website. De URL is namelijk een aspect waaraan zowel de bezoeker als Google kan zien waarover een pagina gaat. In de ideale situatie komt het zoekwoord -waarop de pagina gevonden moet worden- terug in de URL structuur. Zoekmachines zien dit als een belangrijke indicator dat de pagina gericht is op dit zoekwoord. Wil je bijvoorbeeld vindbaar zijn op de zoekterm ‘Tennisschoenen dames’, dan kun je hiervoor een aparte categoriepagina maken: /tennisschoenen/dames/. Hierdoor komt de zoekterm terug in de URL. Door de zoekterm ook in de headers te gebruiken zal je sneller gevonden worden op deze specifieke term.
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Landingspagina.