Brandend content betekent content dat wordt gemaakt door een bedrijf of gesponsord door een bedrijf met een commercieel doeleind. Het doel van branded content is het creëren van naamsbekendheid voor een merk of product. In tegenstelling tot andere advertenties, richt branded content zich vooral op relevantie en meerwaarde voor gebruikers.
Kenmerkend voor branded content is dat het relevant is voor de gebruiker. De content wordt door lezers niet ervaren als een advertentie of een commerciële tekst. Het is content dat wordt aangeboden door een organisaties uit commerciëel oogpunt, maar goede branded content stelt conversie niet direct als hoogste prioriteit. In plaats daarvan richt branded content zich op meerwaarde, waardering en lange termijnrelatie met lezers. Dit type content komt vaak voor op blog websites, review sites, radio programma’s en TV programma’s door sponsorconstructies.
Branded content heeft een commerciëel doeleind. Deze vorm van marketing kan worden gezien als een aanvulling of alternatief op advertenties. De commerciële factor bij branded content is subtieler dan bij een advertentie. Het doel van branded content is om de doelgroep van nuttige informatie te voorzien. Een voorbeeld is een product dat wordt gebruikt om iets uit te leggen in een TV programma, waarbij het product in beeld komt en het programma door de fabrikant wordt gesponsord. Branded content kan dus worden ingezet op televisie, maar wordt ook steeds vaker online ingezet.
Online branded content is een onderdeel van niet-traditionele advertentiemogelijkheden. Denk aan gastblogs, gesponsorde video’s op YouTube of influenceer posts. Met name de jongere generatie is op deze manier effectief te bereiken. Het voordeel van branded content is dat er een authentiek karakter aan de content kan worden gegeven. De content is ook leuk om te kijken of lezen als de gebruiker (nog) geen koopintentie heeft. Door het authentieke ongedwongen karakter van goede branded content zullen gebruikers het merk of product beter gaan waarderen. Deze marketingtechniek wordt vaak gebruikt voor influencer marketing. Branded content is van betekenis voor zowel consumenten als organisaties.
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Branded content.