Alle begrippen

Betekenis: Influencer marketing

Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij personen met een groot bereik worden ingezet om iets onder de aandacht te brengen. Bij influencer marketing wordt er vaak gebruikt gemaakt van social media. Door influencer marketing kunnen doelgroepen met specifieke interessegebieden worden bereikt.

Wat is influencer marketing

Bij influencer marketing wordt een product of dienst onder de aandacht gebracht door invloedrijke personen. Deze influencers hebben een bepaalde overtuigingskrach op hun volgers. Bedrijven en organisaties kunnen deze invloed gebruiken om hun product of dienst onder de aandacht te brengen bij een bepaalde doelgroep, dit is een vorm van paid media.

Een subtiele vorm van influencer marketing is sponsoring. Hierbij worden influencers (al dan niet betaald) aangespoord om bijvoorbeeld bepaalde producten te dragen of te gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld in vlogs of social media posts.

Waarom influencer marketing

Influencer marketing is een unieke functie voor bedrijven om bepaalde doelgroepen te bereiken. Influencers trekken vaak een specifieke doelgroep naar zich toe. Deze doelgroep onderscheid zich door een bepaald interessegebied. Denk bijvoorbeeld aan foodvloggers, fashion vloggers of een Tech blog. Dit zijn drie erg verschillende interessegebieden, de volgers van deze kanalen zullen bovengemiddelde interesse in deze onderwerpen hebben. Wanneer jouw onderneming actief is binnen een specifieke branche is influencer marketing hierdoor een uniek middel om een specifieke groep mensen te bereiken.

Doordat er voor vrijwel elk interessegebied influencers zijn, is influencer marketing geschikt voor vrijwel elk bedrijf. Met influencer marketing kunnen mensen bereikt worden die via meer commerciële kanalen lastig te bereiken zijn.

De voordelen van influencer marketing

Influencer marketing is een uitstekend middel om je product of dienst onder de aandacht te brengen. Ten opzichte van andere vormen van marketing heeft influencer marketing een aantal unieke voordelen:

  • Het vergroot de brand awareness
  • Het werkt vertrouwen
  • Onbeperkt potentieel
  • Het is kosteneffectief
  • Geschikt voor elk bedrijf
  • Goede branded content wordt gewaardeerd door je doelgroep

Influencer marketing strategie

Iedereen kan bezig met influencer marketing. Wanneer je op zoek gaat naar influencers om mee samen te werken voor jouw bedrijf, is het verstandig om je niet te richten op één of enkele personen. Namelijk, niet iedere influencer zal bereid zijn om jouw commerciële boodschap te willen delen. Influencers weten het beste zelf wat hun volgers willen, Vaak zullen influencers dus een bepaalde vrijheid willen hebben binnen een samenwerking. Door een paar verschillende personen te benaderen vergroot je de kans op een succesvolle samenwerking. Voor een succesvolle influencer marketing strategie kun je rekening houden met het volgende:

  • Zorg voor een perfecte match tussen influencer en het merk: Veel organisaties hebben logischerwijs de neiging om te kiezen voor influencers met het grootste aantal volgers. Dit levert niet altijd het grootste resultaat op: Soms werkt een kanaal met minder volgers beter door hogere engagement.

 

  • Check de interactie van op het kanaal van potentiële influencers: Een groot aantal volgers gaat niet automatisch gepaard met meer engagement. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een deel van de volgers inmiddels niet meer actief is, of zelfs nep.

 

  • Benader meerdere influencers: Niet alle influencers zullen open staan voor een samenwerking. Wellicht zijn influencers al voorzien van een commerciële partner, of vinden ze jouw bedrijf niet bij hun volgers passen.

 

  • Biedt een vergoeding op basis van het aantal volgers: Tegenwoordig kan je niet aannemen dat influencers jouw product gratis willen expoen als ze het gratis mogen gebruiken. Wellicht werkt dit bij de kleinere influencers, maar bij grotere influencers die bezig zijn met fulltime contentcreatie kun je het beste een vergoeding bieden op basis van het aantal volgers. Om een idee te krijgen wat redelijk is kun je het beste een paar verschillende influencers benaderen.

Micro influencer marketing

Wanneer er wordt samengewerkt met relatief kleine influencers spreek je van micro influencer marketing. Deze influencers hebben een aantal volgers tussen de 5,000 en 100,000. Het voordeel hiervan is dat deze personen zich vaak toeleggen op specifieke onderwerpen. Influencers wiens niche past bij jouw onderneming, kunnen met een klein aantal volgers hoge engagement en een hoog rendement veroorzaken.

 

Profielfoto Olaf

Meer weten over Influencer Marketing?

Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Influencer Marketing.

Kom in contact