Een marketingstrategie is een strategisch plan waarin wordt gepoogd om mensen te bereiken. Het doel hiervan is om de winst of omzet te verhogen. In de marketingstrategie wordt vastgelegd op welke manier de groei wordt gerealiseerd.
Een marketingstrategie is een plan waarin wordt beschreven hoe meer mensen kunnen worden bereikt. Een marketingstrategie beschrijft onder andere je doel, je waardepropositie, je touchpoints, je doelgroep en de middelen om je doelgroep te bereiken. Een marketingstrategie heeft als doel om de waarde propositie van een organisatie te benadrukken. Hierin wordt de doelgroep gedefinieerd zodat deze zo effectief mogelijk bereikt kan worden. Het bereiken van de doelgroep wordt vaak gedaan op meerdere manieren, door gebruik te maken van meerdere marketing campagnes.
Een marketingstrategie is van grote betekenis om invulling om lange termijndoelstellingen te behalen. Door een gedegen marketingstrategie te bepalen en de strategie voortdurend te evalueren zorg je voor de volgende voordelen:
Met een sterke marketingstrategie zorg je ervoor dat je de juiste klanten aantrekt. Een marketingbudget dat wordt besteed om mensen te bereiken die geen interesse hebben in je product of dienst is weggegooide moeite. Dat voorkom je met een sterke marketingstrategie.
Op het moment dat je de marketingstrategie gaat bepalen is het opstellen van de marketingdoelstellingen een goede eerste stap. Deze doelstellingen vloeien voort uit de organisatiedoelstellingen, bijvoorbeeld het veroveren van marktaandeel of het aantal terugkerende klanten verhogen. Bij het bepalen van de doelen als onderdeel van een marketingstrategie kan ook het Ansoff model gebruikt worden.
De volgende stap van de marketingstrategie is doelgroepsegmentatie: het definiëren van de doelgroep. Dat is belangrijk omdat de eigenschappen van de doelgroep bepalend zijn voor de manier waarop personen het beste benaderd kan worden. Demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht en woonplaats kunnen helpen om de meest geschikte marketinginstrumenten te selecteren. De kanalen die ingezet worden, wordt ook wel de promotiemix genoemd. Het budget dat beschikbaar is bepaalt uiteindelijk de mogelijkheden voor de marketingstrategie.
Er zijn verschillende modellen die gebruikt kunnen worden bij het opstellen van een marketing strategie. De marketing mix kan worden gebruikt om de marketingstrategie op operationeel vlak in te vullen. Het Ansoff model kan worden gebruikt om groeistrategieën te onderscheiden. Volgens dit model zijn er 4 goede groeistrategieën voor organisaties, waarop de marketingstrategie zich zou moeten richten. Het bekendste model voor de marketingstrategie is het 4p model. Deze gaat uit van vier aspecten waaraan organisaties invulling moeten geven voor een succesvolle strategie: Prijs, product, plaats, en promotie. Een marketingstrategie hoeft zich dus niet te beperken tot de invulling aan promotie.
Een marketingstrategie vloeit voort uit het doel van een organisatie. Dit kan worden geïllustreerd aan de hand van het volgende voorbeeld: Stel, een organisatie wil meer bestaande klanten laten terugkeren, bijvoorbeeld omdat het assortiment uitgebreid is. Er kan dan voor worden gekozen voor een combinatie van dynamische remarketing, email marketing, bijvoorbeeld door middel van een nieuwbrief en social media marketing. Op deze manier blijft de organisatie bij de bestaande klanten in beeld.
Wil een organisatie juist nieuwe klanten aantrekken, dan zal er eerder worden gekozen voor radio / tv campagnes, zoekmachine marketing, video advertenties, contentmarketing en social media marketing. Met de laatste twee methoden kan de doelgroep specifieker worden benaderd dan met het eerste voorbeeld. Dit is een afweging die gemaakt wordt bij het opstellen van de marketingstrategie.
Wil jij online groeien en een effectieve digitale marketingstrategie opzetten? Onze specialisten helpen je graag met het bepalen van de perfecte online marketing strategie voor jouw onderneming!
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Marketingstrategie.