De CPC is een Engelstalige afkorting voor ‘Cost Per Click’. De CPC is een begrip dat wordt gebruikt voor zoekmachine adverteren. In Google Ads wordt er feitelijk een bedrag afgesproken per klik. De adverteerder betaald een bepaald bedrag per keer dat er op de advertentie geklikt wordt.
In Google Ads betalen adverteerders per keer dat er op een advertentie geklikt wordt. Wordt er niet op de advertentie geklikt? Dan wordt er ook niet betaald. De kosten per klik hangen af van de populariteit van een zoekopdracht. Zijn er veel aanbieders die willen adverteren op een bepaalde zoekopdracht? Dan zal de prijs voor een klik op deze advertentie hoger zijn. Zijn er weinig weinig mensen die op een zoekterm willen adverteren, maar wordt er wel vaak naar de term gezocht? Dan zullen de kosten per klik gunstig uitvallen.
De hoogte van de kosten per klik komen tot stand door adverteerders die bieden op een bepaalde zoekopdracht. De exacte SEA kosten kunnen daardoor per maand veranderen. Een hoge CPC hoeft niet altijd nadelig te zijn. Indien je website goed converteert en je voldoende marge maakt, is het nuttig om zo veel mogelijk te adverteren. Je dagbudget en de kosten per klik bepalen hoeveel bezoekers theoretisch maximaal kan krijgen door zoekmachine adverteren.
De kosten die per klik in rekening worden gebracht in Google Ads zijn niet altijd gelijk. De CPC verschilt namelijk van een aantal factoren:
De CPC exacte CPC verschilt dus per product en per advertentie. Een hoge CPC hoeft niet altijd slecht te zijn. De advertenties die hoog in de zoekmachine staan leveren bijvoorbeeld ook meer klikken op. Om zo veel mogelijk uit je Google Ads budget te halen is het van belang om goede advertenties te maken die aansluiten bij het aanbod op je website.
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Cost Per Click (CPC).