Alle begrippen

Betekenis: CPC

De CPC is een Engelstalige afkorting voor ‘Cost Per Click’. De CPC is een begrip dat wordt gebruikt voor zoekmachine adverteren. In Google Ads wordt er feitelijk een bedrag afgesproken per klik. De adverteerder betaald een bepaald bedrag per keer dat er op de advertentie geklikt wordt.

 

Hoe werkt de CPC?

In Google Ads betalen adverteerders per keer dat er op een advertentie geklikt wordt. Wordt er niet op de advertentie geklikt? Dan wordt er ook niet betaald. De kosten per klik hangen af van de populariteit van een zoekopdracht. Zijn er veel aanbieders die willen adverteren op een bepaalde zoekopdracht? Dan zal de prijs voor een klik op deze advertentie hoger zijn. Zijn er weinig weinig mensen die op een zoekterm willen adverteren, maar wordt er wel vaak naar de term gezocht? Dan zullen de kosten per klik gunstig uitvallen.

Kosten per klik

De hoogte van de kosten per klik komen tot stand door adverteerders die bieden op een bepaalde zoekopdracht. De exacte SEA kosten kunnen daardoor per maand veranderen. Een hoge CPC hoeft niet altijd nadelig te zijn. Indien je website goed converteert en je voldoende marge maakt, is het nuttig om zo veel mogelijk te adverteren. Je dagbudget en de kosten per klik bepalen hoeveel bezoekers theoretisch maximaal kan krijgen door zoekmachine adverteren.

Waarvan is de CPC afhankelijk?

De kosten die per klik in rekening worden gebracht in Google Ads zijn niet altijd gelijk. De CPC verschilt namelijk van een aantal factoren:

  • De kwaliteit van de advertentie. Hoe hoger de kwaliteit van een advertentie, hoe vaker je advertentie vertoond zal worden voor een relatief lage CPC.
  • Het aantal concurrenten op een zoekwoord. Hoe meer aanbieders op het zoekwoord willen adverteren, hoe hoger de CPC.
  • De positie in de zoekmachine die je wil behalen. De advertentie die direct bovenaan staat heeft een hogere CPC dan de onderstaande advertenties. Hoe lager de advertentie, hoe lager de kosten per klik.

De CPC exacte CPC verschilt dus per product en per advertentie. Een hoge CPC hoeft niet altijd slecht te zijn. De advertenties die hoog in de zoekmachine staan leveren bijvoorbeeld ook meer klikken op. Om zo veel mogelijk uit je Google Ads budget te halen is het van belang om goede advertenties te maken die aansluiten bij het aanbod op je website.

 

Profielfoto Olaf

Meer weten over Cost Per Click (CPC)?

Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Cost Per Click (CPC).

Kom in contact