Welke SEA kosten zijn er?
Een investering in SEA (Search Engine Advertising) – ook wel bekend als zoekmachine adverteren – is een investering die zich uiteindelijk dient terug te betalen in omzet, leads en naamsbekendheid. Natuurlijk zijn hier de nodige SEA kosten aan verboden en dat is niet voor iedere ondernemer haalbaar. Hoewel online vindbaarheid ontzettend belangrijk is, kunnen een aantal factoren ervoor zorgen dat een online marketingcampagne niet altijd succesvol verloopt. Denk onder andere aan veel concurrentie, dure zoekwoorden, lage winstmarges of juist weinig zoekvolume, waardoor de kosten uiteindelijk niet gedekt kunnen worden. Bij het opzetten van een advertentiecampagne zijn sommige factoren voorafgaand moeilijk in te schatten. Daarom is belangrijk om een gedegen zoekwoorden onderzoek uit te voeren om te kunnen bepalen op welke zoekwoorden interessant en relevant zijn voor een SEA campagne.


Vrijblijvende SEA analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA.
Bepaal zelf het advertentiebudget voor SEA campagnes
Wanneer je adverteert betaal je maandelijks een bepaald bedrag aan advertentiekosten. Het fijne aan zoekmachine adverteren is dat je zelf jouw eigen budget kunt vaststellen. Of je nu een kleine ondernemer bent met relatief weinig budget of een grote ondernemer met relatief veel budget, het is voor iedere ondernemer interessant om te adverteren in zoekmachines. Doordat je instaat bent om je eigen advertentiebudget vast te stellen, zijn de Search Engine Advertising kosten zeer flexibel en in te stellen naar jouw persoonlijke situatie.


Wat kost adverteren op Google?
SEA campagnes werken voornamelijk op basis van het kosten per klik (CPC) principe. Zodra jouw advertentie weergegeven wordt voor relevante zoekterm in de zoekresultaten van een zoekmachine en een potentiële klant klikt vervolgens op jouw advertentie, betaal je een bedrag aan de zoekmachine. Dit zijn de zogenaamde kosten per klik, afgekort als CPC. Deze SEA kosten kunnen variëren en is afhankelijk van de mate van de concurrentie die op hetzelfde zoekwoord adverteert. Een simpele som om dit het kosten per klik principe verhelderen: met een dagbudget van 50 euro en een klikprijs van 1 euro, kun je op basis van een kosten per klik 50 klikken inkopen. De biedstrategieën verschillen per campagnetype. Voor video betaal je bijvoorbeeld op basis van kosten per 1.000 vertoningen (CPM) en bij Search Ads betaal je op basis van kosten per klik (CPC).


Meer weten over de Google advertentie kosten?
Neem contact met ons op en laat je informeren door onze Google Ads specialisten over de Google advertentie kosten voor jouw campagne!
Neem contact op met Olaf!
Hoe worden de Google advertentie kosten bepaald?
Advertenties binnen zoekmachines als Google doen mee aan veiling. In de meeste gevallen is hierbij ook sprake van concurrentie. Iedere keer dat een zoekopdracht wordt verricht, vindt er een veiling plaats. Het veilingsysteem van de zoekmachine bepaalt dit razendsnel aan de hand van verschillende factoren binnen jouw campagne.
Technisch gezien zijn er twee grote pijlers die bepalen hoeveel een klik op de advertentie gaat kosten:
- Kwaliteitsscore van het zoekwoord: een score tussen de 1 en de 10 dat aan een zoekwoord wordt toegekend. De kwaliteitsscore wordt bepaald op basis van de advertentierelevantie, de verwachtte doorklikratio en de ervaring op de landingspagina.
- Advertentiepositie: de advertentiepositie in de veiling wordt bepaald op basis van de advertentieveiling en advertentierangschikking.
De SEA kosten verschillen per ondernemer
Iedere ondernemer heeft een eigen vraagstuk, waarbij een passende strategie wenselijk is. De ene ondernemer wil het aantal leads graag verhogen waarbij de CPL belangrijk is, terwijl de andere ondernemer een e-commerce bedrijf bezit en het aantal verkopen wil verhogen. Dit vraagt om een andere aanpak en andere advertentietools. Zoekmachine adverteren is maatwerk, onder andere met betrekking op de SEA kosten. Zoekmachine adverteren kan daarom beschouwd als een maatwerk oplossing en daarbij zijn geen vaste prijzen. Wil je weten welke Search Engine Advertising kosten er komen kijken bij jouw campagnes? Neem dan vrijblijvend contact op met de Google Ads specialisten van Markant Internet. Zij voorzien jouw website/webshop graag van een SEA campagne, die voorzien is van kosten die aansluiten bij jouw budget en doelstellingen!



Vrijblijvende SEA analyse?
- Binnen één werkdag contact met één van onze specialisten;
- Rapport afgesteld op jouw situatie en ambitie;
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA.