Retargeting is een methode om websitebezoekers opnieuw te benaderen. Dit gebeurt doormiddel van dynamische remarketing advertenties. Retargeting vergroot de kans dat bezoekers die je website reeds verlaten hebben terugkeren.
Retargeting is een vorm van marketing waarbij potentiële klanten opnieuw worden benaderd om terug te keren naar de website van de adverteerder. Wanneer een bezoeker op je website doorklikt naar een andere pagina of een andere actie uitvoert, wordt hiervan een ‘event-cookie’ opgeslagen in de webbrowser van de bezoeker. Dit kan later gebruikt worden om je website weer in beeld te laten komen bij deze bezoeker. Door een Retargeting campagne op te zetten kun je dus opnieuw mensen bereiken die al bekend zijn met je website. Jouw display-advertentie kan vervolgens op een enorm aantal websites worden getoond. Websites die zich hebben aangesloten bij Google AdSense (het display advertising platform van Google), kunnen worden geselecteerd om jouw Retargeting advertentie te tonen.
Retargeting draait om het opnieuw bereiken van potentiële klanten op een ander tijdstip en op een andere website. In Google Ads heb je keuze uit twee vormen van retargeting: dynamische retargeting en statische retargeting. Statische retargeting is eenvoudiger op te zetten dan dynamische retargeting. Bij statische retargeting kun je bezoekers van een bepaalde pagina opnieuw bereiken met een universele beeldadvertentie. Dynamische retargeting biedt de mogelijkheid om bezoekers opnieuw te bereiken door een productadvertentie te tonen. Dit is een specifieke advertentie over een product dat de bezoeker eerder op jouw website bekeken heeft. Het voordeel van dynamische retargeting is dat de relevantie van de advertentie hoog is. Daardoor zijn dynamische retargeting advertenties zeer conversiegericht, terwijl statische retargeting advertenties heel geschikt zijn voor het verbeteren van de brand awareness.
Het retargeten van websitebezoekers heeft een aantal voordelen. Ten eerste weet je dat de doelgroep interesse heeft in jouw dienst of product. De bezoeker heeft een product immers al eens bekeken. Retargeting is uitermate geschikt om in te spelen op het juiste moment van de klantreis in de customer journey namelijk: de overweging fase. Door Retargeting in te zetten, vergroot je de interesse van de bezoekers om het product alsnog aan te schaffen. Met name dynamische retargeting, waarmee een specifiek product opnieuw kan worden getoond is een relevante en conversiegerichte manier van adverteren.
Advertenties die gebruik maken van retargeting wordt ook wel remarketing genoemd.
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Retargeting.