Brand awareness is een marketing term die aangeeft in hoeverre consumenten een product of dienst herkennen aan de merknaam. In de ideale gaat brand awareness gepaard met een positieve perceptie van de kwaliteit, waardoor het wordt onderscheden van de concurrentie.
Brand awareness geeft aan in hoeverre een product of dienst door consumenten herkend wordt. Het creëren van bekendheid kan op verschillende manieren. Social media marketing is een belangrijk instrument, maar ook reguliere marketing (TV, banners) of zelfs guerrilla marketing worden wel eens ingezet. Brand awareness past bij een push-strategie en wordt vaak ingezet bij het realiseren van marktpenetratie.
Consumenten die met keuzes worden geconfronteerd, zullen eerder een bekend product kopen dan een onbekend product. Een hoge mate van brand awareness kan daardoor zorgen voor dominantie binnen de markt. Denk aan de frisdrankindustrie. Veel frisdranken zijn objectief niet goed van elkaar te onderscheiden. Toch zal een nieuwkomer op deze markt het lastig krijgen door de grote dominantie van merken als Coca-Cola, Pepsi, 7Up en Fanta. Dit komt door de hoge brand awareness van deze merken. Brand awareness zorgt voor een stabiele positie binnen de markt.
Het meten van de brand awareness kan op verschillende manieren. Sommige methoden zijn wat laagdrempeliger dan de ander. We zetten een paar manieren op een rijtje.
Zoals je ziet kunnen social media kanalen maar ook zoekwoordplanners gebruikt worden als een meetinstrument voor de naamsbekendheid van je merk, dienst of onderneming. Deze methoden hebben een groot nadeel: Het is lastig om een inschatting te maken van de potentie van de markt. Om het percentage van brand awareness onder jouw doelgroep te meten zul je steekproefsgewijs enquêtes moeten afnemen. Deze methode levert de meest specifieke data op. Naast de vraag of men bekend is met je product, kan er namelijk ook gevraagd worden welke perceptie men van het merk heeft, of het wel eens word gebruik met daarbij ‘waarom wel of waarom niet’.
Het creëren van merkbekendheid is een belangrijke stap bij het promoten van een nieuw product. Of, wanneer men nieuw leven wil blazen in een ouder merk. Brand awareness creëren kan op veel manieren. Vroeger werd dit voornamelijk gedaan door inzet van reguliere marketing. Radioreclame, TV commercials, banners en advertenties in kranten en tijdschriften. Tegenwoordig speelt online marketing een steeds belangrijkere rol.
Belangrijkste punten over brand awareness:
Het creëren van brand awareness kost geld, tijd en moeite. Om deze investering zo snel mogelijk terug te verdienen is het belangrijk dat er bewust wordt omgegaan met doelgroepsegmentatie. De naamsbekendheid verhogen onder de verkeerde doelgroep zal tot weinig extra afzet leiden. De demografische eigenschappen van de focusdoeldoelgroep bepaalt tevens de manier waarop deze het meest effectief te bereiken is.
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Brand awareness.