De ROI staat voor Return On Investment. Dit is een veel gebruikte term in Google Ads, maar kan ook gebruikt worden om het resultaat op investeringen in andere vormen van aquisitie te meten
Return On Investment (ROI) staat voor het rendement op een investering. Dit is een veelgebruikte term voor e-commerce ondernemingen die gebruik maken van Google Ads. Herin is de ROI de winst die is behaald met de advertenties en gratis productvermeldingen vergeleken met het geïnvesteerde bedrag om dit te realiseren.
De ROI wordt berekent door kosten van advertenties en vermeldingen van de opbrengst die hieruit voortvloeit af te trekken. Vervolgens wordt de uitkomst hiervan gedeeld door de algemene kosten van de verkochte goederen. De ROI wordt uitgedrukt in een percentage. De hoogte hiervan zal afhangen van de marge op de producten of diensten en de advertentiekosten binnen een bepaalde branche.
De ROI is het makkelijkst om te berekenen in Google Ads. Google Ads geeft een duidelijk inzicht in de kosten van advertenties. De ROI berekenen op SEO activiteiten is lastiger. Er moet dan rekening worden gehouden met vele soorten overheadkosten die vallen onder SEO werkzaamheden. Denk hierbij aan contentcreatie, websiteontwikkeling, interne linkbuilding en kosten in uren voor optimalisaties. Wanneer Google Ads juist is ingesteld kan hierin worden opgezocht hoeveel conversies er zijn ontstaan uit organisch websiteverkeer. Door de SEO kosten van de opbrengst uit organisch verkeer af te trekken en te delen door de algemene kosten krijg je een idee van de Return on SEO investment.
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over ROI.