Biedingen in Google Ads

John Haveman - Markant Internet John Haveman

Hoeveel moet je bieden om jouw gewenste positie te bemachtigen/behouden?

Zodra er een zoekopdracht wordt uitgevoerd, dan wordt er een Google Ads veiling gestart. Dit geldt natuurlijk enkel voor zoekopdrachten waarop er door één of meerdere adverteerders wordt geboden. Het biedproces dat bij elke zoekopdracht plaatsvindt wordt simpelweg als ‘veiling’ aangeduid. Hierin beslist Google welke advertenties worden weergegeven en in welke volgorde die advertenties als zoekresultaten worden getoond. Tijdens dat proces biedt Google de mogelijkheid om in centen te bieden, maar hoe weet je hoeveel je (meer) moet bieden dan je concurrent?

Kosten per klik (CPC)

De kosten per klik is het bedrag dat in rekening wordt gebracht voor een klik op een advertentie. Een handige statistiek in Google Ads is het gemiddelde kosten per klik (Gem. CPC). Deze metric wordt als een belangrijke KPI gezien als het gaat om kostenbesparing.

De gemiddelde CPC wordt berekend op basis van de werkelijke CPC: het werkelijke bedrag dat in rekening wordt gebracht per klik. Google Ads biedt adverteerders de mogelijkheid om een maximum CPC (max. CPC) in te stellen. Adverteerders kunnen een maximum CPC-bod instellen op advertentiegroep- en zoekwoordniveau. Dit houdt in dat je een bod kunt instellen op een groep zoekwoorden én op afzonderlijke zoekwoorden. Houd er wel rekening mee dat de biedingen op afzonderlijke zoekwoorden, de biedingen op advertentiegroepniveau overschrijden.

Werkelijke CPC

Vaak ligt de werkelijke CPC lager dan de max. CPC, omdat Google Ads je nooit meer laat betalen dan nodig is. Dit houdt in dat bij een Google Ads veiling je het minimale bedrag betaalt dat nodig is om de drempels voor advertentierangschikking te kunnen passeren en de advertentierangschikking van de concurrent direct onder je te passeren. Met andere woorden: je betaalt een minimum bedrag om de drempels te passeren en een minimum bedrag om de concurrentie onder je te passeren. Zodra je hier aan voldoet dan worden de advertenties weergegeven.

Hoe werkt dit concreet?

Iedere veiling is een momentopname. Google combineert (op dat moment) de advertentiekwaliteit, de max. CPC-bod, de drempels voor advertentierangschikking, de concurrentiepositie binnen de veiling en andere factoren om de advertentierangschikking van jouw advertentie te bepalen.

In het zoeknetwerk van Google kun je de werkelijke CPC’s verdelen in twee divisies: de werkelijke CPC boven de organische zoekresultaten en de werkelijke CPC onder de organische zoekresultaten. De werkelijke CPC boven de organische zoekresultaten is doorgaans hoger dan de werkelijke CPC onder de organische zoekresultaten. Wanneer je optimaal vertoningen en bezoekers wilt genereren, worden biedingen ingesteld om de advertenties boven de organische zoekresultaten te weergeven.

Voorbeeld

Vertoningen boven de organische zoekresultaten

Stel, er concurreren 5 adverteerders om een advertentieplek boven de organische zoekresultaten. De waarde van advertentierangschikking van de adverteerders zijn 8, 6, 5, 3 en 2. Als de minimale waarde om een positie boven de organische zoekresultaten te bemachtigen bijvoorbeeld 6 is, dan voldoen enkel de adverteerders met de waarde 8 en 6 aan de eisen van advertentierangschikking en worden hun advertenties boven de organische zoekresultaten weergegeven.

Vertoningen onder de organische zoekresultaten

Als de minimale waarde van advertentierangschikking onder de organische zoekresultaten bijvoorbeeld 5 is, dan wordt enkel de advertentie van de adverteerder met een waarde van 5 getoond.

Wat is dan Werkelijk CPC bod?

Wanneer adverteerder A een maximum CPC-bod instelt op € 1.00 en adverteerder B max. € 0,50 biedt, dan betaalt Adverteerder A een werkelijke CPC van € 0,51.

Meer informatie over biedingen in Google Ads?

Google Ads kent een complex biedproces. Wil je daarom meer informatie over zoekmachine adverteren? Neem dan contact met ons op. We staan klaar om jou te helpen.

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver