Geautomatiseerde regels

Geautomatiseerde regels in Google Ads

Olaf Peters - Markant Internet Olaf Peters

Het beheren van campagnes kan tijdrovend zijn en daarom zijn marketeers voortdurend bezig met het beheer van SEA campagnes. Dit is van essentieel belang om de gewenste resultaten te behalen. Het proces is tijdrovend, omdat er legio factoren zijn welke invloed hebben op de voortgang van de campagnes. Denk aan:

  • Het uitsluiten van irrelevante zoektermen;
  • Biedingen voor zoekwoorden aanpassen;
  • Bodaanpassingen op basis van apparaten of locatie;
  • Kwaliteitsscores monitoren en optimaliseren;
  • Enzovoort.

Bij sommige campagnes komen veel dezelfde handelingen voor en om de monitoring zo efficiënt mogelijk te maken kun je geautomatiseerde regels instellen om tijd te besparen.

Wat zijn geautomatiseerde regels in Google Ads?

Met geautomatiseerde regels kun je aanpassingen aanbrengen aan de Google Ads campagnes op basis van instellingen en voorwaarden waar de regels aan moeten voldoen. Het is mogelijk om onder meer de advertentiestatus, budget en biedingen aan te passen. De instellingen en voorwaarden werkt volgens een soort ALS-functie: ALS: X (voldoet aan) Y, Dan: X (wordt aangepast).

Wanneer implementeer je geautomatiseerde regels?

Bij veel voorkomende handelingen op campagne-, advertentiegroep- en zoekwoordniveau kun je een regel instellen om je tijd efficiënt in te delen. Google Ads biedt de mogelijkheid om bulkacties uit te voeren in het account waarbij de betreffende acties van toepassing kunnen zijn op meerdere campagnes. Regels kunnen worden toepast op diverse niveaus en verschillende KPI’s. Het is daarom van belang om eerst op een rijtje te zetten welke taken regelmatig worden uitgevoerd in jouw SEA campagnes, waarbij inzichtelijk wordt gemaakt welke stappen er doorlopen moeten worden om de taak uit te voeren. Op deze wijze worden de regels gestructureerd zodat de regels goed kunnen worden geïmplementeerd.

Veelgebruikte regels binnen de Google Ads omgeving

Er zijn veel verschillende automatische regels in Google Ads. De veelgebruikte regels worden onderstaand verder toegelicht.

Pauzeren van campagnes op specifieke data

Bij eenmalige acties die een bepaalde periode worden gepromoot, kan het handig zijn om een regel toe te passen. De campagnes kunnen worden opgezet en met behulp van een regel kunnen de campagnes op een bepaalde datum, vanaf een specifiek tijdstip, in- en uitgeschakeld worden. Let er wel op dat de campagnes niet exact vanaf het ingestelde tijdstip worden ingeschakeld. Als het tijdstip bijvoorbeeld ingesteld staat op 07:00 uur, dan worden de campagnes tussen 07:00 en 08:00 uur ingeschakeld.

Wanneer campagnes met een vaste regelmaat in- en uitgeschakeld moeten worden, dan is het mogelijk om twee regels in te stellen. Regel ‘een’ kan worden ingesteld om de campagnes te activeren en regel ‘twee’ om de campagnes te pauzeren. Deze regels kunnen worden ingesteld wanneer bepaalde campagnes door de weeks ingeschakeld moeten worden en in het weekend uitgeschakeld moeten zijn en andersom.

Slecht presterende zoekwoorden of advertenties onderbreken

Bij slecht presterende zoekwoorden is het belangrijk dat er eerst wordt gekeken naar de optimalisatie punten. Je moet je afvragen of er kansen zijn om het zoekwoord te optimaliseren. Mocht het zoekwoord of zoekwoorden na het optimalisatie proces nog steeds slecht of minder goed presteren, dan kun je een geautomatiseerde regel instellen om slecht presterende zoekwoorden te pauzeren. Hetzelfde geldt voor slecht of minder goed presterende advertenties.

Voorbeeld

Zoekwoorden met hoge kosten per conversie kunnen met een geautomatiseerde regel worden gepauzeerd. Hierbij zou er kunnen worden gekeken naar zoekwoorden met kosten per conversie die hoger zijn dan 35 euro en die maar 5 conversies hebben gegenereerd, de afgelopen 30 dagen. De prestatiestatistieken en de geanalyseerde gegevens zijn voor iedere adverteerder anders en daarom is het belangrijk om regels in te stellen die voldoen aan de wenselijke prestatiedoelen.

Biedingen en bodplanning instellen

Het is handig om een geautomatiseerde regel in te stellen om biedingen te verhogen en te verlagen. Er zijn diverse redenen en mogelijkheden om een bieding in stellen op basis van prestatiedoelen. Denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden met een hoge CPC en lage conversiepercentages of biedingen verhogen naar ‘CPC voor bovenaan de pagina’.

Voorbeeld

Stel je wilt altijd de absolute toppositie bereiken met jouw advertenties, dan kun je een geautomatiseerde regel instellen voor biedingen om de absolute top te bereiken. Denk er wel aan om een maximum CPC bod in te stellen, want anders geef je Google vrij spel en kunnen de CPC biedingen hoog uitvallen. Daarnaast is het handig om de regel toe te passen op zoekwoorden met een kwaliteitsscore van zes of hoger. Wanneer het zoekwoord structureel een bepaalde positie (in percentages) inneemt waardoor de kosten hoog uitvallen, kun je een tegenregel instellen om de CPC met een x percentage te verlagen.

Meer weten over automatische regels in Google Ads?

Zou je ook graag geautomatiseerde regels willen toepassen op jouw Ads campagnes? Neem contact met ons op. Onze Google Ads specialisten staan klaar om jouw te helpen.

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver