Als marketeer kom je regelmatig campagnes tegen die een beperkt budget hebben. Dit houdt in dat het dagbudget niet toereikend is voor een optimale zichtbaarheid van de campagnes en je daarmee relevant verkeer kunt mislopen. Toch is het goed mogelijk om campagnes te optimaliseren die een beperkt budget hebben. In deze blog deel ik enkele tips om maximaal resultaat te behalen uit de campagnes met een beperkt budget.
1. Optimaliseer je zoekwoorden
Een advertentie wordt aan de bezoeker getoond doordat de zoekopdracht van de bezoeker, de advertentie triggert. De zoekopdracht moet (deels) overeenkomen met het zoekwoord waarop geadverteerd wordt. Echter is de relevantie tussen de zoekopdracht, advertentie en zoekwoord erg belangrijk om de juiste bezoeker te bereiken. Zo is het van belang om een goede campagnestructuur aan te houden, waarbij de advertentiegroepen nauw verwant zijn aan het zoekwoord. Daarnaast moet de advertentietekst de juiste informatie bevatten waar die overeenkomen met de zoekopdracht.
Het is belangrijk om te focussen op de best presterende zoekwoorden maar met een beperkt budget kun je overwegen om je zoekwoorden te specificeren, waardoor je de juiste bezoeker bereikt. Een selectie kan worden gemaakt op basis van de volgende factoren:
- Zoekwoordtypes
- Zoekwoordintentie
- Conversiepercentage
Om meer resultaat te behalen met hetzelfde budget, zou je kunnen overwegen om de focus te leggen op exacte zoekwoorden. Hiermee bereik je bezoekers waarbij de zoekopdracht exact is aan het zoekwoord. Op deze wijze kun je de zoekwoorden afbakenen en voorkom je irrelevante vertoningen en verkeer.
Je campagnes indelen met koopgerichte zoekwoorden is erg belangrijk om verkeer te generen die een duidelijke koopintentie hebben. Een bezoeker die een zoekopdracht ‘Witte sneakers maat 41’ invoert, heeft een hogere koopintentie dan de zoekopdracht ‘Witte sneakers’. De kans op conversie is bij longtail zoekwoorden groter dan bij generieke zoekwoorden.
Zoekwoorden met hoge conversiepercentages wil je zeker in je campagnes houden. Het is wel van belang om de zoekwoorden te selecteren, mits de campagnes in het verleden veel conversies hebben opgeleverd met een toereikend dagbudget. Anders kun je een vertekend beeld krijgen van de conversiepercentages, omdat er wellicht andere zoektermen een hoger conversiepercentage hadden kunnen hebben met een toereikend budget.
Zoekwoorden met een hoog zoekvolume en veel concurrentie kunnen het beste worden vermeden. Deze zoekwoorden gebruiken veel budget, omdat er veel op wordt geklikt én de klikprijzen relatief hoog zijn. Het is de kunst om te focussen op zoekwoorden met een relatief lage CPC, met weinig concurrentie en met een redelijk zoekvolume.
2. Verbeter de kwaliteitsscores van de zoekwoorden
Een hele belangrijke factor voor de campagnes, is de kwaliteitsscore van de zoekwoorden. Google kent ieder zoekwoord een kwaliteitsscore tussen de 1 en 10, waarbij 1 slecht is en 10 zeer goed. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe beter het zoekwoord presteert. Daarbij zorgt een hogere kwaliteitsscore ervoor dat je relatief minder betaalt per klik en dat is zeer aangenaam, vooral bij een niet beperkt dagbudget.
De kwaliteitsscore bestaat uit drie componenten:
- De verwachte CTR (verwachte klikfrequentie op de advertenties)
- De advertentierelevantie (relevantie van de advertentie ten opzichte van het zoekwoord)
- De ervaring op de landingspagina (relevantie van de landingspagina ten opzichte van de zoekopdracht)
Tijdens het analyseren van de kwaliteitsscore, kun je precies zien waar optimalisatiekansen liggen indien één of meer factoren een lager cijfer scoren. Daarnaast is het altijd handig om de historische kwaliteitsscore – nadat optimalisaties doorgevoerd zijn – te analyseren om te kijken of de kwaliteitsscores van de zoekwoorden zijn gestegen.
Lees hier: tips om jouw kwaliteitsscore te verbeteren
3. Doelgroep targeten
Met het targeten van doelgroepen kun je de campagnes verder specificeren met relevant verkeer. Google biedt verschillende soorten doelgroepen die je kunt targeten met je tekstcampagnes, namelijk:
- Remarketingdoelgroepen; bezoekers die jouw site eerder hebben bezocht
- Affiniteitsdoelgroepen; personen die affiniteit hebben met een bepaald onderwerp
- In-marketdoelgroepen; personen die een specifiek product of dienst willen afnemen
In eerste instantie is het handig om de doelgroepen ter observatie te targeten. Hiermee voorkom je dat je het bereik van de advertentiegroep beperkt. Daarnaast kun je biedingen toepassen om meer resultaat te behalen. Op deze wijze kun je de interactie van de getargete doelgroep monitoren en eventueel bijsturen.
Het is ook mogelijk om doelgroepen te targeten in plaats van te observeren. Hiermee beperk je het bereik van de advertenties tot de toegevoegde doelgroepen. Hiermee verklein je het aantal vertoningen en bezoekers, waardoor je met een beperkt budget wellicht wel meer resultaat kan behalen. Het is daarom van belang om deze optie goed te overwegen voordat deze ingezet wordt. De campagnes kunnen daardoor minder bereik genereren maar als de doelgroepen relevant zijn, kunnen de campagnes met een beperkt budget wellicht meer conversies generen.
4. Gebruik een andere biedstrategie
Het is mogelijk om meer resultaat te generen met een andere biedstrategie. Google biedt een aantal automatische biedstrategieën die het mogelijk maken om op basis van het algoritme, het resultaat te verbeteren.
Door bijvoorbeeld ‘Conversies maximaliseren’ als biedstrategie te hanteren kun je ervoor zorgen dat je meer conversies genereert tegen hetzelfde budget. Het is wel van belang dat je campagnes normaal gesproken voldoende conversies genereren, zodat het algoritme weet wanneer een conversie kan worden behaald.
Indien je meer traffic wilt generen en conversies van ondergeschikt belang zijn, kun je ‘Klikken maximaliseren’ als biedstrategie inzetten. Hiermee zal Google ervoor zorgen dat de bezoekersaantallen zullen stijgen.
Bij het inzetten van een andere biedstrategie is het van belang om eerst de bovenstaande en eventuele andere optimalisaties door te voeren. Daarmee geef je Google de juiste signalen waarmee de zoekmachine op in kan spelen om de beste resultaten op te leveren.
5. Advertentieplanning
Met een advertentieplanning kun je – tot op de kwartier nauwkeurig – de tijden en de dagen instellen waarop je wilt dat jouw advertenties worden getoond. Hiermee kun je bezoekers bereiken op tijdstippen en dagen waarop je de kans op conversies het grootst zijn. Voor campagnes met een beperkt budget is deze functie ideaal.
Het is van belang om deze optie in te schakelen nadat de campagnes voldoende data gegenereerd hebben. Zodoende krijg je een beter inzicht in de dagen en tijdstippen waarop de campagnes bijvoorbeeld meer vertoningen en bezoekers genereren. Daarnaast kun je de dagen en tijdstippen analyseren waarop de meeste conversies worden behaald. Of wanneer de klikprijzen het laagst zijn en de CTR het hoogst is. Hiermee kunnen campagnes met een beperkt budget optimaal resultaat halen.
Meer weten?
Wil je graag weten welke optimalisaties je het beste kunt doorvoeren? Neem contact met op met onze specialisten. Wij denken graag met jou mee in een vrijblijvend adviesgesprek.

Gratis SEA analyse voor jouw website?
Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEA? Vraag onze SEA analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine adverteren!
- Geheel vrijblijvend
- Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA