Google Local Packs

Google Local Pack

John Haveman - Markant Internet John Haveman

Google probeert steeds meer en betere informatie te tonen aan bezoekers. Zo kunnen ook lokale bedrijven ervan profiteren om hun vindbaarheid te verbeteren in de zoekresultaten. De zogenaamde Local Pack biedt de uitkomst om lokale ondernemers beter zichtbaar te maken in de zoekresultaten. In dit blogartikel gaan we dieper in op Google Local Pack en hoe dit jouw lokale vindbaarheid kan verbeteren.

Lees snel meer over:

Wat zijn Local Packs?

Als je op Google zoekt naar bijvoorbeeld woonwinkels, dan krijg je boven de standaard organische zoekresultaten vaak een venster te zien met daarin drie lokale woonwinkels. De meest relevante woonwinkels worden getoond met de bijhorende belangrijke bedrijfsinformatie als de naam, het adres, de openingstijden en het telefoonnummer. Daarnaast worden er reviews en afbeeldingen getoond van deze bedrijven. Tevens laat Google via een statische Google Maps kaart laat zien waar de woonwinkels zich bevinden. Door op de kaart te klikken, worden meerdere woonwinkels getoond (een lijst met maximaal 20 bedrijven) in een dynamische Google Maps omgeving.

Local 3-Pack weergave op Desktop

In de Local Packs toont Google in eerste instantie de drie bedrijven met de hoogste organische posities. Voorheen toonde Google zeven resultaten, maar dat dit is inmiddels teruggebracht naar drie resultaten. De Local 3-Pack is de opvolger van de Local 7-Pack en wordt in afbeelding 1 getoond.  Hierbij is het nog steeds mogelijk om meer bedrijven te bekijken door op de knop ‘Alles bekijken’ te klikken of door op de Google Maps kaart te klikken. Door op de knop te klikken kom je in een Google Maps omgeving waarbij een lijst met relevante bedrijven wordt getoond in een venster aan de linkerzijde. In deze omgeving worden niet enkel organische zoekresultaten weergegeven maar er worden ook advertenties getoond. De advertenties worden zowel in het venster met zoekresultaten weergegeven als op de kaart in Maps door middel van Promoted Pins. Lees hier meer over adveteren in Google Maps.

Door te klikken op een zoekresultaat (op een bedrijf), wordt er een venster uitgeklapt waarbij er informatie over het betreffende bedrijf wordt vermeld. Deze informatie is afkomstig uit Google My Bedrijf. Afbeelding 2 laat zien hoe dit uitgeklapte venster eruit ziet.

Verder kun je door middel van filters als ‘Beoordeling en Openingstijden’ de resultaten beter laten aansluiten op de zoekintentie.

Local 3-pack

Afbeelding 1: Local 3-Pack weergave

Local pack desktop

Afbeelding 2: Desktop weergave Local Pack uitgeklapt

Mobiele weergave van Local Pack

De mobiele weergave van de uitgeklapte Local Pack omgeving ziet er anders uit dan op de desktop weergave. Op mobiel zijn er namelijk andere interactiepunten die relevant zijn voor mobiele gebruikers. Zoals afbeelding 3 aantoont is het mogelijk om direct telefonisch contact op te nemen met bedrijven, direct de route te berekenen en het bedrijf te delen via andere apps op jouw smartphone. Daarnaast biedt de mobiele weergave meer filters om de resultaten nóg beter te laten aansluiten op de zoekintentie. Bovendien wordt er een fotocarrousel weergegeven, waardoor bezoekers direct naar links kunnen sliden om de afbeeldingen te bekijken. Indien er op een zoekresultaat wordt geklikt, dan worden bezoekers verwezen naar het bedrijfsprofiel (Google Mijn Bedrijf) van de betreffende bedrijf.

Local Pack mobiel

Afbeelding 3: Mobiel weergave Local Pack uitgeklapt

 

Verbeter jouw vindbaarheid op Local Packs

Voor lokale ondernemers is het uiterst belangrijk om vindbaar te zijn bij lokale zoekopdrachten. Doordat de locatie van mensen steeds vaker bekend is via smartphones, kan Google gemakkelijker bepalen waar deze mensen zich bevinden. Mensen die op zoek zijn naar bedrijven en plaatsen krijgen resultaten te zien die het best aansluiten op hun zoekintentie. Op het moment dat je dus een generieke zoekopdracht als ‘woonwinkel’ intoetst, kunnen lokale woonwinkels worden weergegeven die zich fysiek bij jou in de buurt bevinden.

Om beter vindbaar te zijn op Local Packs is het van essentieel belang om jouw bedrijfsprofiel in Google My Bedrijf te optimaliseren.

Optimalisatie Google Mijn Bedrijf

  • Vul in jouw bedrijfsgegevens; geef klanten zoveel mogelijk bedrijfsinformatie zoals jouw adres, telefoonnummer en openingstijden.
  • Plaats waarheidsgetrouwe en actuele afbeeldingen; plaats foto’s van zowel de binnenkant als de buitenkant van jouw bedrijf. Op deze wijze krijgen bezoekers een goed beeld van jouw bedrijf. Daarnaast wek je vertrouwen op bij de klant.
  • Vermeld de juiste openingstijden; steeds meer bezoekers kijken naar bedrijfspagina’s op Google. Het is daarom van belang om de juiste openingstijden te vermelden. Denk ook aan afwijkende openingstijden die van toepassing zijn op bijvoorbeeld feestdagen.
  • Voeg producten toe aan jouw bedrijfsprofiel; met het toevoegen van producten/diensten aan jouw bedrijfspagina’s geef je bezoekers de mogelijkheid om in één oogopslag te zien jouw bedrijf aanbiedt.
  • Vermeld de juiste titel in Google My Business; zorg ervoor dat jouw bedrijfsnaam en meest belangrijke zoekwoorden vermeld worden. Indien je meerdere vestigingen hebt is verstandig om de plaatsnaam erbij te vermelden.
  • Vermeld categorieën; het is belangrijk om de primaire categorie te vermelden van jouw onderneming. Vergeet daarnaast niet om secundaire categorieën toe te voegen die ook relevant zijn.
  • Google Posts; met Google Posts kun je specifieke acties uitlichten. Het is mogelijk om een call-to-action toe te voegen, waarbij de bezoeker gelijk een actie kan uitvoeren.
  • Verzamel reviews; positieve reviews zijn uiterst belangrijk om de vindbaarheid van jouw bedrijf in Local Packs te verbeteren. Daarnaast creëer je vertrouwen bij de klant.
  • Interactie op reviews; reageer op reviews van klanten. Op deze manier ga je de interactie aan met klanten en daarnaast kun je hiermee waardering tonen voor hun feedback.
  • Leg contact met klanten via videomeetings; laat jouw klanten weten dat je services aanbiedt op afstand en in realtime, zoals lessen, consulten of afspraken. Het kan zeer nuttig zijn in deze crisistijd, afhankelijk van de branche en services die je aanbiedt.

Jouw lokale vindbaarheid verbeteren?

Wil je graag beter vindbaar zijn in Local Packs en wil je tevens jouw Google My Bedrijf optimaliseren? Neem contact op met onze specialisten. Wij staan graag voor jou klaar.

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver