linkbuilden

Google Shopping: 5 stappen om Google Smart Shopping in te zetten

John Haveman - Markant Internet John Haveman

Google Smart Shopping werd vorig jaar geïntroduceerd. Dit is een geautomatiseerd campagnetype binnen Google Shopping. Google heeft deze optie geïntroduceerd om Shopping campagnes zo laagdrempelig mogelijk te maken voor adverteerders. Smart Shopping krijgt de nodige kritiek te verduren maar met deze vijf stappen kun jij dat vermijden!

Hoe werkt Smart Shopping?

Smart Shopping werkt – net als traditionele Shopping campagnes – op basis van een productfeed. In de productfeed bevindt zich alle benodigde productinformatie voor de campagnes. De standaard Shopping campagnes hebben handmatige handelingen nodig om de campagnes te optimaliseren. Bij Smart Shopping worden deze handelingen geautomatiseerd. Daarnaast bieden Smart Shopping campagnes een combinatie van standaard Shopping en Display/remarketing campagnes, waarbij eerdere bezoekers opnieuw worden bereikt. De smart variant automatiseert o.a. biedingen en advertentieplaatsingen waarbij de promotie van jouw producten in het Google Netwerk plaatsvindt.

Algoritmes binnen Smart Shopping campagnes

Smart Shopping campagnes werken op basis van algoritmes en het is eenvoudig op te zetten en te beheren. Eenmaal opgezet doet Google namelijk de rest. De campagnes bereiken een breed publiek en gebruiken alle signalen die Google nodig heeft om biedingen te doen. Smart campagnes bieden zowel vóór en tijdens de veilingen met behulp van algoritmes. Hiermee maakt Google zelf een inschatting door middel van signalen om juiste biedingen te doen om de kans op conversies te maximaliseren.

Het algoritme van Smart Shopping focust zich veelal op bestaande klanten of klanten die al eerder interactie hebben gehad met jouw site of webshop. De Smart campagnes kunnen nog geen onderscheid maken tussen het selectie-effect en het advertentie-effect. Het selectie-effect gaat over bezoekers die al geneigd zouden zijn om op jouw advertentie te klikken. Bijvoorbeeld, als een bezoeker een zoekopdracht intypt en op jouw advertentie klikt, terwijl diegene via de organische link ook op jouw website terecht was gekomen. Het advertentie-effect is precies het tegenovergestelde en bereikt daarentegen bezoekers via de advertenties die anders niet op jouw site waren gekomen.

Stappenplan voor het opzetten van Smart Shopping campagnes

Met het onderstaande stappenplan kun je de Smart Shopping campagne beter inzetten:

1. Verzamel de juiste data

Verzamel de data die zich in de database van jouw webshop bevindt. Indien de omvang van jouw data behoorlijk groot is, kun je een handige tool (Google BigQuery) gebruiken om de data te uploaden naar Google Ads.

Een van de datacomponenten die je kunt verzamelen om analyses uit te voeren, is het GCLID. Deze parameter maakt inzichtelijk uit welke advertentie een bezoeker op de site/webshop is gekomen. Daarnaast kun je door middel van een User ID bepalen wat voor type bezoeker het is. Door het GCLID te tracken en deze te koppelen aan een specifieke order, kun de juiste conversiewaarde toekennen aan een bepaalde advertentieklik. Door middel van Google Tag Manager kun je eenvoudig de meting van het GCLID inregelen.

2. Segmenteer je database

Het is van belang om je klanten en bezoekers te segmenteren in verschillende groepen. Dit is van belang om het selectie-effect die het algoritme van Google hanteert, te optimaliseren.

De database kun je segmenteren in de volgende groepen:

  • Nieuwe bezoekers: nog niet eerder op site geweest;
  • Terugkerende bezoekers: al eerder op de site geweest;
  • Nieuwe klanten: in de webshop geweest maar nog niets besteld;
  • Terugkerende klanten: vaker dan één keer een bestelling geplaatst.

3. Conversiewaarde per groep en per interactie

Bepaal een geschikt attributiemodel waarbij je waarde toegeeft aan verschillende interactiemomenten tussen de klant en jouw product (tijdens de customer journey). Het is van belang om inzichtelijk te krijgen waar de interactie heeft plaatsgevonden om daarmee eventuele optimalisaties uit te voeren.

Zo kan een bezoeker een Display advertentie hebben gezien, vervolgens via een Google Ads Shopping advertentie op jouw website terecht zijn gekomen, om vervolgens een product aan te schaffen na het zien van een social media advertentie.

Met het Postion-based attributiemodel kun je waardes toekennen aan verschillende interactiemomenten waarbij Google Ads de meeste waarde toekent aan de eerste en het laatste interactiemoment.

Google Smart Shopping

4. Meet de incrementele waarde per klik

Door de incrementele waarde per klik te meten kun je precies nagaan welke advertentie interactiewaarde heeft opgeleverd. Daarnaast kun je een test draaien met bepaalde campagnes om te meten of en welke advertenties bijdragen aan de incrementele waarde. Hierbij meet je of een conversie niet zou hebben plaatsgevonden, zonder een advertentieweergave. Hierbij kun je nagaan of de advertenties daadwerkelijk impact hebben op de opbrengst van de campagnes.

Op deze wijze kun je opmaken hoeveel een conversie waard is. Een conversie van een bestaande klant, via een advertentie kan minder waard zijn omdat diegene waarschijnlijk toch wel – via een andere – kanaal een conversie zou hebben verricht.

5. Maak een nieuwe conversieactie aan in Google Ads

Vergeet niet om een nieuwe conversieactie aan te maken voor jouw campagnes. Om specifieke advertentieklikken te kunnen meten kun je de conversies importeren via andere gegevensbronnen of CRM systemen, zoals BigQuery. Let wel op dat je deze nieuwe conversieactie opneemt in je conversies zodat Google Ads de Smart Shopping campagnes kan sturen op basis van deze conversie.

Google Smart Shopping

 

Meer weten?

Wil je graag meer informatie over Smart Shopping campagnes. Neem vrijblijvend contact op met onze medewerkers. Wij gaan graag met jou het dialoog aan.

Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver