Hoe beïnvloed je de manier waarop jouw producten worden getoond in Google?

John Haveman - Markant Internet John Haveman

Heb je een nieuwe jas nodig? Dan ga je googelen. Ben je op zoek naar een fysiotherapeut? Dan ga je wederom googelen. Het is daarom handig om de manier te begrijpen en te beïnvloeden waarop jouw producten worden weergegeven in Google.

Sinds dit jaar is Google hard bezig nieuwe manieren te bedenken om de interactie met de shopper te verbeteren.

Op zoek naar nieuwe visuele mogelijkheden

Shoppers zijn constant op zoek naar inspiratie en hulp om iets te kopen. Volgens een onderzoek van Google heeft 56 procent van ruim 1.600 mobiele gebruikers een aankoop gedaan. De aankoop vond plaats bij een merk die niet als eerste keus werd geacht, maar wel de juiste informatie verschaf aan de shopper. Google timmert hard aan de weg om shoppers beter van dienst te zijn. Bedrijven kunnen met hun shopping campagnes beter hun producten promoten.

Een aantal mogelijkheden zijn:

  • Jouw productpagina’s voorzien van inspirerende en kwalitatieve content;
  • Productkenmerken uitlichten;
  • Merkwaarde creëren.

Verder is Google bezig met om steeds meer Shopping advertenties te vertonen in Google afbeeldingen. In onze blog over shoppable ads wordt daar dieper op ingegaan.

Google Manufacturer Center

Deze gratis tool geeft fabrikanten de mogelijkheid om hun producten zo volledig mogelijk te beschrijven. Hiermee voorkom je dat resellers foutieve of onvolledige productgegevens vermelden tijdens het opzetten van advertenties. Tevens verhoog je de kansen om meer vertoningen te genereren en jouw merkbekendheid te vergroten. Manufacturer Center zorgt voor 8% groei in weergaves en 10% meer klikken.

Nieuwe inzichten in Google Manufacturer Center

Met de nieuwe inzichten in de Analytics omgeving van Manufacturer Center, kun je effectievere beslissingen nemen om jouw producten beter te promoten. De tool geeft inzicht in de prestaties van jouw advertenties. Je kunt zien hoe de advertenties voor jouw producten worden getoond en daardoor kun je de prijzen, budgetten en andere online advertentiekanalen efficiënter inzetten. Het Manufacturer Center biedt onder andere inzichten in:

  • Prestaties zoals best presterende advertentiegroep(en) en relevante veranderingen in prijzen;
  • Productinzichten zoals variante producten, inkomende zoektermen en gemiddelde prijzen;
  • Inzicht op productgroep niveau zoals concurrentiestatistieken.
Deel dit artikel
Meer informatie over deze schrijver