Marketing automation is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het online marketing landschap. Maar wat wordt er bedoeld met marketing automation? Marketing automation is het gebruik van software en technologie om handmatige marketingactiviteiten te automatiseren. Zo wordt het vaak gebruikt bij e-mail marketing, advertenties, maar ook bij het plaatsen van posts op sociale media. In deze blog gaan we dieper in op het gebruik van marketing automation bij e-mail marketing.
Waarom marketing automation inzetten?
Het uiteindelijk doel van marketing automation is het verbeteren van de communicatie naar de (potentiële) klant door het verzamelen van data uit verschillende kanalen en deze te gebruiken om de gebruikerservaring te verbeteren. Voorbeelden hiervan zijn het verzamelen van de bestelgegevens of bekeken producten op de website, maar ook de interactie op nieuwsbrieven.
Door de gewoonten en interesses van de klant te begrijpen, kan er op een veel persoonlijker niveau met de klant gecommuniceerd worden. Door deze persoonlijke aanpak vergroot je uiteindelijk het aantal leads en de omzet.
Marketing automation toepassen
Een effectieve marketing automation strategie begint bij de basis: het verzamelen van de juiste én zoveel mogelijk gegevens. Deze gegevens kunnen zijn: de klant plaatst een bestelling in jouw webshop, hij/zij abonneert zich op de nieuwsbrief of klikt op een advertentie. Deze gegevens worden opgeslagen in marketing automation software om later weer gebruikt te worden in een ‘workflow’. Er zijn verschillende workflows op te zetten maar de meest bekende zijn toch wel:
- Verlaten van het winkelmandje: een gebruiker plaatst producten in een winkelmandje om deze vervolgens achter te laten en geen aankoop te doen. Door de bezoeker na enige tijd een e-mail te sturen met een gerichte aanbieding kan je deze persoon alsnog laten overgaan tot een aankoop.
- Opvolging van een brochure: een gebruiker heeft interesse in meer informatie en download een brochure op de website. De brochure wordt direct naar de gebruiker gemaild. Wanneer deze persoon na drie dagen de brochure niet heeft geopend, wordt deze nogmaals verstuurd als herinnering. Wanneer de brochure wel is geopend, ontvangt de persoon na enkele dagen automatisch een e-mail of er nog vragen zijn naar aanleiding van de brochure.
- Opvolging van een aankoop: een klant bestelt een product in een bepaalde categorie. Door deze aankoop na enige dagen op te volgen met een e-mail met tips over het gebruik van het product of die betrekking hebben tot het onderhoud, draag je bij aan het verhogen van de klantwaarde.
- Cross-selling en upselling: een klant bestelt een product in een bepaalde categorie. Na enige tijd ontvangt deze persoon een e-mail met producten die goed aansluiten bij het eerder aangeschafte product of wellicht een beter, nieuwer of sneller product zijn.
Welke tools zijn er voor e-mailmarketing automation beschikbaar?
Er zijn verschillende tools om marketing automation in te zetten voor e-mailmarketing. De meest bekende tooling in Nederland zijn Mailchimp, Hubspot en ActiveCampaign.
MailChimp staat bekend om zijn eenvoudige e-mailmarketingtools en is daardoor perfect voor beginners. HubSpot biedt een breed aanbod aan functies, waaronder CRM en contentbeheer, wat handig is voor bedrijven die uitgebreide marketing en sales willen integreren. ActiveCampaign blinkt uit in geavanceerde automatiseringen en segmentatie, waardoor het ideaal is voor gepersonaliseerde marketingcampagnes. De keuze voor welke tooling hangt dus af van de specifieke behoeften (en natuurlijk het budget), variërend van eenvoudige e-mailmarketing met MailChimp tot uitgebreide automatisering met ActiveCampaign of de all-in-one benadering van HubSpot.
Bij Markant Internet zijn we ervaren met deze marketing automation tools. Met name maken wij veel gebruik van ActiveCampaign omdat hier de mogelijkheden voor het inzetten van marketing automation het meest uitgebreid zijn. Zo is de software met alle grote webproviders prima te integreren waardoor het instellen en opzetten van verschillende workflows in een goed tijdsbestek is te realiseren.
Start ook met e-mail marketing automation!
Ben je overtuigd van het nut van marketing automation en wil je zelf graag aan de slag? ActiveCampaign biedt de mogelijkheid om de tooling gratis uit te proberen. Klik dan op de volgende link om gebruik te maken van ActiveCampaign: start met ActiveCampaign! Liever direct aan de slag met een goede strategie en ervaren specialisten? Neem dan vrijblijvend contact op!
Gratis Marketing Automation analyse voor jouw website?
Wil jij weten hoe jouw marketing automation presteert? Vraag onze marketing automation analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van automatisering!
- Geheel vrijblijvend
- Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van marketing automation