Misschien heb je de uitspraak ‘Data is het nieuwe goud’ wel eens voorbij zien komen. Wat men hiermee wil zeggen is dat data, nu meer dan ooit, zéér waardevol is. Denk bijvoorbeeld aan persoonsgegevens zoals de voor- & achternaam en e-mailadres. Hoe meer data je tot jouw beschikking hebt, hoe gerichter je mensen kunt benaderen. Maar hoe kom je aan deze data? En hoe zorg je ervoor dat je je aan alle wetgevingen houdt aangaande de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)? Een lead magnet biedt jou de uitkomst.
Wat is een lead magnet?
Een lead magnet is een uniek weggevertje die potentiële klanten (ofwel leads) gemakkelijk kunnen aanvragen op jouw website. Het enige wat jij ervoor terugvraagt is wat simpele data. Denk bijvoorbeeld aan de voor- & achternaam, geslacht, leeftijd en e-mailadres van die persoon.
Doordat jij deze persoon iets aanbiedt van grote toegevoegde waarde én hij of zij al naar iets op zoek was in jouw niche, creëer je op deze manier een zeer kwalitatieve lijst van (warme) leads. Door middel van de juiste opvolging zijn deze leads een stuk makkelijker om te zetten in klanten dan wanneer je bijvoorbeeld aan koude acquisitie doet. Dit maakt de uitspraak ‘Data is het nieuwe goud’ realiteit voor jouw onderneming.
De 7 principes van Cialdini
Maar waarom werkt een lead magnet zo goed? Dit heeft te maken met de 7 principes van Robert Cialdini, in het specifiek het principe wederkerigheid. Doordat jij die persoon wat geeft waar diegene écht wat aan heeft, zal diegene zich ‘verplicht’ voelen om wat terug te doen. Het minste wat hij of zij dan voor jou kan doen is het invullen van die paar gegevens. Een win-win situatie dus!
Waarom heb ik een lead magnet nodig?
We zien vrijwel allemaal dezelfde issue als we in Google Analytics kijken; slechts 1-3 van de 100 mensen die jouw website bezoeken, voltooien een conversie. Of dit nou een contactaanvraag of een bestelling binnen je webshop is. Voor sommige websites en webshops, afhankelijk van je branche, is dit aantal nóg lager. Als je op deze manier een lijst wilt samenstellen van (kwalitatieve) leads ben je nog wel even bezig. Met name wanneer je pas net je website gelanceerd hebt en je nog weinig tot geen bezoekers krijgt.
Een lead magnet zorgt ervoor dat jij, tegen relatief lage kosten, een lijst kunt samenstellen van zeer kwalitatieve leads die hoogstwaarschijnlijk zullen gaan converteren. Deze mensen hebben immers al interesse getoond door het achterlaten van gegevens voor het aanvragen van het weggevertje. Het conversiepercentage bij een lead magnet is daarmee een stuk hoger dan dat je gewend bent van Google Analytics.
Voorbeelden van lead magnets
Afhankelijk van de branche/niche waarin je actief bent zijn er vele verschillende mogelijkheden voor een lead magnet. Denk bijvoorbeeld aan;
- Een e-book over bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie
- Een checklist voor het verhuizen naar een nieuwe woning
- Een gratis videocursus om beter te leren presenteren
- Een template waarmee je gemakkelijk een huisstijl creëert voor social media berichten
- Een infographic over de ontwikkelingen binnen de financiële sector
- Een handleiding voor het aanbrengen van beton ciré in jouw woning
- Een PDF met een basis voedingsschema en oefeningen die je thuis kunt doen
- Een whitepaper over subsidies voor bedrijven die willen verduurzamen
En zo zijn er nog veel meer krachtige lead magnets die je kunt gebruiken voor jouw onderneming. Het belangrijkste is dat het naadloos aansluit bij jouw branche/niche en het van échte waarde is voor de lead. Als deze beiden kloppend zijn zal diegene zonder problemen zijn of haar gegevens achterlaten!
Warme lead opvolgen met e-mail automation
Je lead magnet was een enorm succes en je beschikt nu over een lijst van honderden contacten. Wat zijn de vervolgstappen?
Afhankelijk van de producten of diensten die je aanbiedt zijn er verschillende manieren om deze leads op te pakken. Zo kan je bijvoorbeeld alle leads telefonisch opvolgen, iets wat we veel zien in de B2B sector. Echter kan dit nogal een klus zijn als je een lijst met honderden contacten hebt. Een veel gekozen en effectieve methode is opvolging door middel van e-mail automation.
Met een e-mail marketing automation tool als ActiveCampaign is het mogelijk om zeer gestructureerde en afgebakende funnels in te richten. Hiermee kan je de warme leads uit jouw lead magnet op het juiste moment én met de juiste content benaderen. De kans op een conversie is met een dergelijke aanpak vele malen hoger dan wanneer je mensen enkel benadert met algemene content of een onverwachts telefoontje.
Lead magnet-campagne opzetten? Neem contact met ons op!
Heb jij interesse in het opzetten van een lead magnet? Of ben je benieuwd naar de unieke wereld van marketing automation? Ontdek de vele mogelijkheden bij Markant Internet en neem, geheel vrijblijvend, contact op met één van onze specialisten. We sparren graag eens over jouw wensen & doelstellingen, om hier een concreet plan aan te koppelen om deze ook daadwerkelijk te behalen.