Google Ads is een gecompliceerd advertentieprogramma en daarom probeert Google steeds meer functies te automatiseren. Hierdoor kunnen adverteerders met minder specialistische kennis steeds eenvoudiger adverteren. Automatisering kunnen valkuilen met zich meebrengen, indien de adverteerder er niet alert op is. Wij lichten een aantal veel voorkomende fouten toe.
Automatisering zonder genoeg data
Google stuurt steeds vaker aan op automatische biedstrategieën. Bij elke campagne wordt er een optimalisatiescore toegekend waarbij er ook vaak wordt gestuurd op het inzetten van doel-CPA biedstrategie. Daarnaast zijn er ook andere geautomatiseerde biedstrategieën. Denk aan ROAS (Return on Ad Spend) en conversies optimaliseren.
Geautomatiseerde biedstrategieën werken enkel als je voldoende conversiedata hebt gegenereerd. Het algoritme van Google kan optimaal analyseren en beslissingen nemen op basis van eerder gegenereerde data. Het is dan ook van belang om gebruik te maken van geautomatiseerde biedstrategieën wanneer de campagnes minimaal 30 conversies gegenereerd hebben de afgelopen 30 dagen.
Zorg er tevens voor dat de conversies worden ingeladen in Google Ads. Het inladen van conversies is essentieel voor automatische biedingen, anders kan Google niet bepalen welke acties tot conversies zullen leiden en hoe hoog de biedingen moeten zijn.
Advertentiesuggesties automatisch doorvoeren
Er bestaat een tijdje een nieuwe optie in de accountinstellingen van Google Ads, namelijk “Advertentiesuggesties”. Deze functie zorgt ervoor dat advertentiesuggesties die Google zelf toont, automatisch worden toegepast na 14 dagen, tenzij de aanbeveling op een eerder moment wordt toegepast, bewerkt of afgewezen. Deze suggesties kunnen van toepassing zijn op de prestaties van de advertenties. Voordelen hiervan zijn onder andere:
- Tijdbesparing; je kunt Google advertentievarianten laten maken van bestaande advertenties
- Tekstoptimalisatie; het slimme algoritme van Google optimaliseert zelf de advertentietekst
Deze suggesties worden weergegeven op de pagina ‘Aanbevelingen’, waarbij Google een opzet van de advertentievariant klaar heeft staan. Op deze pagina is het mogelijk om de aanbevelingen toe te passen, bewerken of af te wijzen. Wanneer de advertentiesuggesties automatisch doorgevoerd zijn, dan worden deze rechtstreeks in het advertentielabel gemarkeerd als ‘Automatisch toegepaste advertentiesuggestie’ op de pagina ‘Advertentie en extensies’. Wanneer je niet wilt dat de advertentiesuggesties automatisch worden doorgevoerd, kun je in <Accountinstellingen> onder <Advertentiesuggesties> ervoor kiezen om deze optie niet automatisch toe te passen.
Automatische doelgroep uitbreiding bij remarketing campagnes
Remarketing campagnes zijn doorgaans converterende campagnes aangezien je de doelgroep target die al kennis heeft gemaakt met jouw product of dienst. Met dit type campagne kun je de potentiële klant over de streep trekken om te converteren. Let er wel op dat de doelgroeptargeting goed ingesteld staat. Het is mogelijk om de targeting uit te zetten of te kiezen voor ‘meer bereik’. Wanneer je de doelgroeptargeting uitzet, dan betekent dit dat Google niet de kans krijgt om de doelgroep uit te breiden zodat je een breder publiek bereikt. Wanneer je wel meer bereik wilt, dan kun je zelf instellen hoever je Google de kans biedt om breder te targeten. In onderstaande afbeelding wordt weergegeven dat de doelgroeptargeting geminimaliseerd wordt zodat de campagnes de juiste doelgroep bereikt die reeds op de website is geweest.
Meer informatie?
Neem contact op met ons team van Google Ads specialisten. Wij staan klaar om jouw campagnes door middel van zoekmachine adverteren naar een hoger level te tillen.
Gratis SEA analyse voor jouw website?
Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEA? Vraag onze SEA analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine adverteren!
- Geheel vrijblijvend
- Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA