Earned media is een belangrijk onderdeel geworden van moderne marketingstrategieën. Earned media draait niet alleen om het creëren van goede inhoud, maar ook om het delen ervan. Door het verhogen van de geloofwaardigheid van je merk, kan earned media van onschatbare waarde zijn.
Het onderscheidt tussen earned, paid en owned media en hoe ze tot elkaar verhouden in de marketingmix is een belangrijk concept in de wereld van online marketing. Om een goed beeld te geven van de begrippen worden ze hieronder kort uitgelegd:
Earned media
Earned media betreft alle media die gratis wordt ‘verdiend’. Bedrijven hebben hier geen directe controle over. Earned media is eigenlijk alles wat consumenten zeggen over het bedrijf of merk. Dit kan in de form van mond-tot-mondreclame, social media shares, productreviews, nieuwsartikelen en nog veel meer.
Paid media
Paid media is alle media waarvoor je betaald. Meestal doet een bedrijf dit om zijn boodschap over te brengen aan haar doelgroep. Dit kan door middel van online marketing en dan specifiek SEA maar ook in de vorm van banners, TV reclames en alle andere betaalde advertentiesoorten. Bedrijven kunnen specifieke doelgroepen targeten op basis van demografische, geografische of andere kenmerken.
Owned media
Owned media verwijst naar alle kanalen die eigendom zijn van het bedrijf of merk. Denk dan aan hun website, blog of social media account. Over deze kanalen heeft het bedrijf volledige controle qua inhoud en vormgeving van de boodschap.
De twee grootste voordelen van earned media zijn betrouwbaarheid en bereik. Omdat earned media is gemaakt door andere mensen is het erg betrouwbaar. Het is namelijk hun ervaring met jouw bedrijf of merk. Door earned media kan dus ook het bereik een flinke boost krijgen. Als mensen positief praten over een bedrijf of merk op social media of hun persoonlijke netwerken, kunnen duizenden mensen worden bereikt zonder dat erg geld wordt uitgegeven aan advertenties.
Het grootste nadeel van earned media is dat je er geen controle over hebt omdat het dus wordt geschreven door derden. Als iemand een negatieve ervaring met jouw bedrijf of merk heeft en dit deelt, is dit niet goed voor het imago. Het kan soms zo erg zijn dat het een merk of bedrijf flink beschadigd wordt en hier moeilijk van kan herstellen.
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Earned media.