Een header is een vast gedeelte bovenaan je website. Hierin bevinden zich doorgaans de belangrijkste navigatiemenu’s en een snelkoppeling om terug te gaan naar je homepage. Daarnaast zijn er header-tags, welke worden gebruikt om koppen te definiëren binnen je website.
Wanneer men spreekt over de header, wordt er meestal het bovenste gedeelte van een website bedoeld. Hierin bevind zich bijvoorbeeld een snelkoppeling naar het winkelagentje en de navigatie.
Headers tags (koppen) zijn een belangrijk element voor organische vindbaarheid. Door op juiste wijze invulling te geven aan je headers kunnen zoekmachines een betere inschatting maken of je pagina bij de zoekopdrachten past. Er zijn headers op meerdere niveaus, welke meestal op verschillende manieren worden getoond op je website.
De H1 is de paginatitel. De H1 kan dus slechts één keer voorkomen. Door je paginatitels zo relevant mogelijk te definiëren wordt je website gebruiksvriendelijker en beter vindbaar. De h2, h3, h4 h5 en h6 koppen kunnen oneindig vaak gebruikt worden. Met name de H2 is een belangrijke header voor zoekmachines. Gebruik hierin relevante zoektermen zodat zoekmachinegebruikers jouw website makkelijk kunnen vinden. Zorg natuurlijk ook dat de content onder de headers bij de header aansluit. Vermijd algemene content zoals “Hulp nodig?” en “Meer Informatie” in H2 headers. Probeer in plaats daarvan concreet en specifiek te zijn. Minder belangrijke informatie kun je beter verwerken in <p> (paragraaf) dan in de headers.
Het toevoegen of wijzigen van headers gaat in de meeste CMS systemen heel eenvoudig. Je vult simpelweg de koptekst in, en bepaald middels een drop-down menu welk niveau (2 t/m 6) je kop krijgt. Je ziet dan direct een dikgedrukte titel boven je alinea verschijnen. Afhankelijk van het thema binnen je gebruikte CMS systeem, kan er soms visueel weinig verschil zitten tussen headers van verschillende niveaus. Dit betekent niet dat een zoekmachine geen verschil in waarde toekennen aan verschillende headers. In het HTML-script van je website komt de kop tussen elementen als <h2>Koptekst</h2> of <h3>koptekst</h3> te staan. Dit bepaald de wijze waarop zoekmachines waarde toekennen aan je koppen.
De headers zijn een belangrijk element voor zoekmachine optimalisatie. Door potente zoekwoorden uit een zoekwoordonderzoek in de headers te gebruiken weet je zeker dat er vraag is naar de content die je aanbied. Zorg natuurlijk wel dat de content in de paragraaf en op de rest van de pagina bij de headers aansluit. Het optimaliseren van de paginatitel en de headers valt onder on-page SEO optimalisaties.
H1, H2 en H3 tags zijn niet alleen voor SEO. De valkuil bij webbeheerders is dan ook dat men header tags gaat over-optimaliseren. Door veelvuldig dezelfde zoekterm in headers te verwerken op één pagina kan de gebruikerservaring achteruit gaan. Daarnaast is het ook helemaal niet nodig om de belangrijkste zoekterm voor je pagina in elke titel te verwerken. Zoekmachine algoritmes zitten voldoende gecompliceerd in elkaar om te registeren of jouw pagina bij een zoekopdracht aansluit zonder over-optimalisatie. Gebruik de zoektermen in header-tags dus niet op een te geforceerde manier!
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Headers.