‘Duplicated content’ oftewel dubbele content is een term die wordt gebruikt op het gebied van zoekmachineoptimalisatie om content te beschrijven die op meerdere pagina’s wordt weergeven. Dit kan zijn op meerdere pagina’s binnen je eigen website, maar ook op pagina’s van andere websites. Duplicated content heeft negatieve gevolgen voor de indexatie en vindbaarheid van je pagina’s.
Duplicated content wordt veroorzaakt wanneer je tekst van een andere website of pagina exact overneemt en publiceert op een andere website. Dit kan worden voorkomen door unieke teksten te schrijven voor elke pagina. Toch kun je duplicated content niet altijd voorkomen. Vooral bij webshops, waarbij producten op meerdere pagina’s vindbaar zijn of productteksten onder meerdere URL’s staan. Ook dit heeft een negatief effect op de ranking in de zoekresultaten. Gelukkig zijn er een aantal methoden om problemen met de zoekmachine te voorkomen.
Een van de belangrijkste methoden om problemen met de zoekmachine door duplicated content te voorkomen is door het instellen van canonical-tags of 301-redirects op minder belangrijke pagina’s. Hiermee kun je de zoekmachine aangeven dat een andere URL (welke over hetzelfde onderwerp gaat) belangijker is. Een 301-redirect linkt een bezoeker automatisch door naar de pagina die belangrijker is. Dit kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor productpagina’s die in de zoekmachine scoren op algemene termen. In dat geval wil je misschien liever dat bezoekers binnenkomen op een overkoepelende categoriepagina. Door een Canonical-tag in te stellen geef je de zoekmachine aan dat er een andere pagina geïndexeerd moet worden omdat de andere pagina het origineel is. Dit is de meest gebruikte methode om problemen met indexatie op te lossen.
Duplicate content kan voorkomen doordat content al op een andere pagina op je website voorkomt, of op een andere pagina van een andere website. Daarom kan er onderscheid gemaakt worden in externe en interne duplicate content.
Beide vormen van duplicate content kun je voorkomen. Externe duplicate content voorkom je door unieke teksten te maken of aangeleverde teksten aan te passen. Een voorbeeld van een situatie waarin er rekening gehouden moet worden met externe duplicate content, is bij webshops die producten verkopen welke ook op andere sites worden aangeboden. Deze webshops krijgen vaan kant en klare productteksten aangeleverd. Door deze teksten aan te passen of te herschrijven zorg je toch dat jouw teksten uniek zijn.
Interne duplicate content voorkom je door redirects en canonical tags te gebruiken.
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Duplicated content.