Dynamische Remarketing

Trek potentiële klanten over de streep die jouw product(en) eerder hebben bekeken met behulp van dynamische remarketing! Toon gepersonaliseerde advertenties van producten die bezoekers eerder via jouw website of app hebben bekeken.
Dynamische remarketing
Olaf Peters - Markant Internet

Dynamische remarketing inzetten?

We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.

Maak kennis met Olaf!

Hoe werkt dynamische remarketing?

Met dynamische remarketing kun je advertenties weergeven in het Display Netwerk, voor services of producten waar de bezoeker al eerder interactie mee heeft gehad. Daarnaast kunnen ook verwante en best presterende producten worden getoond. Hierbij kun je inspelen op de behoefte van de klant door bijvoorbeeld een productvariant te tonen of een soortgelijke dienst. Het is tevens mogelijk om aanvullende producten te tonen met dynamische remarketing. Wanneer een bezoeker bijvoorbeeld interactie heeft gehad met een productpagina over koffiezetapparaten en tevens geconverteerd heeft, is het wellicht handig om koffiepads of -cupjes aan die klant te tonen.

Om gebruik te maken van dynamische remarketing is het van belang dat de website voorzien is van een feed, waarbij producten of diensten met bijbehorende kenmerken aan de feed zijn toegevoegd. Een feed kan worden gezien als een database van producten en services die een bedrijf aanbiedt op haar website en wordt als basis gezien voor een Google Shopping campagne. Voorbeelden van dienst en productkenmerken zijn unieke ID’s, afbeeldingen, prijzen enzovoort. Op basis van de feedgegevens wordt machine learning ingezet om gegevens te verzamelen, waarbij de meest relevante informatie middels een advertentie wordt getoond aan de eerdere bezoeker.

Dynamic remarketing ads
Dynamische retargeting

Starten met dynamische remarketing?

Dynamische remarketing gaat net een stapje verder dan standaard remarketing. Met dynamische remarketing kun je gepersonaliseerde advertenties tonen aan bezoekers die jouw website of webshop eerder hebben bezocht. De bezoeker wordt in dit geval op een ander moment opnieuw bereikt met een advertentie over het product die diegene eerder heeft bekeken. Daarmee neemt de kans op verkeer en conversie toe. Hierbij vormt voornamelijk conversie het uitgangspunt, want je wilt een bezoeker immers over de streep trekken om een aankoop te voltooien.

Om dynamische remarketing goed uit te kunnen voeren zijn er een aantal vereisten:

  • De Remarketing Tag dient aanwezig te zijn op alle pagina’s van de website;
  • De webshop dient voorzien te worden van een zogenaamde productfeed;
  • Google Merchant Center dient aangemaakt te worden en vervolgens worden gekoppeld aan de webshop en aan Google Ads;
  • Dynamische remarketing campagnes dienen op de juiste manier worden opgezet.
Olaf Peters - Markant Internet

Meer weten over deze vorm van remarketing?

Laat je informeren door onze SEA specialisten over de verschillende mogelijkheden van onze dynamische remarketing dienst!

Neem contact op!

Doelgroepenlijsten instellen

Het is van belang dat eerst de paginatags met branchespecifieke kenmerken worden geüpdatet in Google Analytics om extra informatie te verzamelen over de betreffende branche. Op basis van die gegevens kun je de doelgroepen verder verfijnen en nauwkeurig inspelen op niet converterende niveaus in de sales trechter. Hoewel het mogelijk is om een algemene doelgroepenlijst te maken, is het beter om nauwkeurige getargete lijst op te zetten. Hierbij kun je de inhoud van de advertentie uiterst relevant houden en wordt het advertentiebudget zo efficiënt mogelijk ingezet. Denk aan klanten die de winkelwagen hebben verlaten zonder een aankoop te doen. Deze klanten kun je opnieuw bereiken en diegenen erop attenderen om alsnog de aankoop te voltooien. Het is dan ook een rendabel type campagne om in te zetten in jouw marketing mix.

Met remarketinglijsten kun je de eerdere bezoekers segmenteren op verschillende conversieniveau ’s en op verschillende dimensies voor paginatype:

  • Algemene bezoekers; bezoekers van algemene pagina’s
  • Productzoekers; bezoekers die on-site zoekopdracht uitvoeren
  • Productbekijkers; bezoekers die specifieke productpagina’s bekijken
  • Conversieverlaters; bijvoorbeeld winkelwagenverlaters
  • Converterende bezoekers; die reeds een aankoop hebben verricht
Dynamic remarketing tag

Het belang van een dynamic remarketing tag

Om zowel standaard als dynamische remarketing in te zetten, dien je een zogenaamde remarketing tag op alle pagina’s van jouw website of webshop te implementeren. De remarketing tag is een codefragment die ook wel remarketing pixel wordt genoemd. Dit van essentieel belang om remarketing lijsten op te zetten en doelgroep gegevens op te bouwen van bezoekers die jouw website reeds hebben bezocht. De tag kan geplaatst worden met behulp van Google Tag Manager. Deze targeting software maakt het mogelijk om een tag en een trigger aan te maken met als doel om bepaalde type gebeurtenissen vast te leggen, zoals een klik op een knop. Deze trigger zorgt ervoor dat de tag geactiveerd wordt op het moment dat de aangegeven gebeurtenis plaatsvindt. Voor dynamische remarketing houdt dit in dat de bezoeker in de juiste remarketing lijst wordt geplaatst, waarna een dynamische advertentie wordt weergegeven op het moment dat de bezoeker opnieuw kan worden bereikt. Voeg tevens aangepaste parameters toe aan alle pagina’s binnen de website. Maak dynamische kenmerken in Google Ads om benchmarkkenmerken toe te voegen aan de Google Ads-tag. Benchmarkkenmerken bieden waardevolle insights voor jouw bedrijfstype.

Redenen om deze vorm van remarketing in te zetten

Dynamische remarketing biedt veel mogelijkheden om gericht in te kunnen spelen op de behoefte van de bezoeker. Dit zijn een aantal redenen om dynamische remarketing in te zetten:

  • Geniet van advertenties die in overeenstemming zijn met jouw producten; advertenties worden gekoppeld op de gehele voorraad van jouw webshop.
  • Advertenties worden gegenereerd op basis van de feed; een productfeed is van essentieel belang voor het inzetten van dynamische remarketing. Google Ads haalt producten uit de feed en bepaalt welke producten worden getoond, op basis van populariteit en reeds bezochte producten door de bezoeker.
  • Dynamische vormgeving van de advertenties; Google voorspelt welke dynamische advertentievormgeving het beste zal presteren. Dit wordt gebaseerd op de bezoeker, de plaatsing en het platform waarop de advertentie wordt getoond.
Waarom inzetten
Olaf Peters - Markant Internet

Interessant voor jouw onderneming?

We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.

Maak kennis met Olaf!