Dynamische Remarketing

Dynamische remarketing: wat is het en hoe gebruik je het?

Wanneer je dynamische remarketing inzet, kun je zeer gericht op een ander moment nogmaals inspelen op de behoefte van de potentiële klant. Remarketing geeft je de mogelijkheid om potentiële klanten die jouw website of app reeds bezocht hebben, weer opnieuw te benaderen. Met dynamische remarketing ga je nog een stap verder. Hierbij kun je gepersonaliseerde advertenties tonen van specifieke producten of diensten welke de bezoeker eerder heeft bezocht op jouw website of app.

Google Dynamische Remarketing

Hoe werkt dynamische remarketing?

Met dynamische remarketing kun je advertenties weergeven in het Display Netwerk, voor services of producten waar de bezoeker al eerder interactie mee heeft gehad. Daarnaast kunnen ook verwante en best presterende producten worden getoond. Hierbij kun je inspelen op de behoefte van de klant door bijvoorbeeld een productvariant te tonen of een soortgelijke dienst. Het is tevens mogelijk om aanvullende producten te tonen met dynamische remarketing. Wanneer een bezoeker bijvoorbeeld interactie heeft gehad met een productpagina over koffiezetapparaten en tevens geconverteerd heeft, is het wellicht handig om koffiepads of -cupjes aan die klant te tonen.

Om gebruik te maken van dynamische remarketing is het van belang dat de website voorzien is van een feed, waarbij producten of diensten met bijbehorende kenmerken aan de feed zijn toegevoegd. Een feed kan worden gezien als een database van producten en services die een bedrijf aanbiedt op haar website en wordt als basis gezien voor een Google Shopping campagne. Voorbeelden van dienst en productkenmerken zijn unieke ID’s, afbeeldingen, prijzen enzovoort. Op basis van de feedgegevens wordt machine learning ingezet om gegevens te verzamelen, waarbij de meest relevante informatie middels een advertentie wordt getoond aan de eerdere bezoeker.

Google Remarketing

Doelgroepenlijsten voor dynamische remarketing

Het is van belang dat eerst de paginatags met branchespecifieke kenmerken worden geüpdatet in Google Analytics om extra informatie te verzamelen over de betreffende branche. Op basis van die gegevens kun je de doelgroepen verder verfijnen en nauwkeurig inspelen op niet converterende niveaus in de sales trechter. Hoewel het mogelijk is om een algemene doelgroepenlijst te maken, is het beter om nauwkeurige getargete lijst op te zetten. Hierbij kun je de inhoud van de advertentie uiterst relevant houden en wordt het advertentiebudget zo efficiënt mogelijk ingezet. Denk aan klanten die de winkelwagen hebben verlaten zonder een aankoop te doen. Deze klanten kun je opnieuw bereiken en diegenen erop attenderen om alsnog de aankoop te voltooien. Het is dan ook een rendabel type campagne om in te zetten in jouw marketing mix.

Met remarketinglijsten kun je de eerdere bezoekers segmenteren op verschillende conversieniveau ’s en op verschillende dimensies voor paginatype:

  • Algemene bezoekers; bezoekers van algemene pagina’s
  • Productzoekers; bezoekers die on-site zoekopdracht uitvoeren
  • Productbekijkers; bezoekers die specifieke productpagina’s bekijken
  • Conversieverlaters; bijvoorbeeld winkelwagenverlaters
  • Converterende bezoekers; die reeds een aankoop hebben verricht

Interessant?

We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.

Neem contact op 074 - 76 000 32