Google Shopping instellen
Aan de hand van een veiling tussen diverse concurrerende partijen bepaalt Google of en op welke positie jouw advertentie getoond wordt. Vaak wordt verondersteld dat de eerste positie de beste positie is, maar dat is niet altijd waar. Hoe hoger je geplaatst wordt des te meer je betaalt per klik. Je wordt dan wel vaker getoond maar betaalt dus ook meer. Wat sturen altijd op basis van het rendement op de advertentie-uitgaven. Op deze manier ben je dus vertegenwoordig in de zoekresultaten en hou je er onder aan de streep wat aan over.
Inmiddels zijn er twee varianten binnen de Google Shopping campagnes:
- Standaard Google Shopping: gericht op controle en focust zich enkel op het tonen van productadvertenties in de zoekmachine.
- Smart Shopping: volledig geautomatiseerde advertenties welke zich richten op zowel plaatsingen in de zoekmachine al bannering.

Google shopping laten instellen?
Laat je informeren door onze SEA specialisten over de verschillende mogelijkheden van Google Shopping instellen!
Neem contact op met Olaf!
Hoe werkt Google Shopping instellen?
Het is belangrijk dat je jouw website aanmeld voor Google Merchant Center voordat je begint. Hier kan je namelijk je data feed inladen. Een data feed is een gegevensset met daarin alle karakteristieken van al je producten zoals bijvoorbeeld de titel, beschrijving, prijs en afbeelding. Wanneer je dit gekoppeld hebt met Google Ads en de data feed is ingeladen in Merchant Center kan je deze vervolgens inladen in Google Ads. Wil jij dit optimaal inzetten voor jouw webshop? Kies dan voor Merchant uitbesteden!
Het is niet mogelijk om net zoals met tekstadvertenties veranderingen door te voeren in de shopping advertenties via Google Ads. Het is dus belangrijk dat je een goede en kloppende data feed hebt. Wanneer dit niet het geval is zullen je advertenties minder relevant zijn of misschien zelfs foute informatie bevatten.
Tot slot is het belangrijk dat je data feed regelmatig update. Prijzen en voorraden veranderen namelijk regelmatig. Wanneer je bijvoorbeeld maar één keer per maand je data feed update zal er regelmatig geadverteerd worden met verkeerde prijzen of met producten die niet meer op voorraad zijn. Het is dus belangrijk dat je minimaal elke dag je data feed update. Er komt heel wat bij kijken en Google Shopping uitbesteden aan de juiste specialisten is daarom zeker niet overbodig!
Een Google Shopping feed als basis
Een Google Shopping feed vormt de basis voor Shopping advertenties. Deze feed bestaat uit een lijst van alle karakteristieken van jouw producten. Denk hierbij aan de titel, prijs, beschrijving en afbeelding(en) van een product. Een Google Shopping feed wordt via Merchant Center gekoppeld aan een Google Ads account. Op basis van de Google Shopping feed worden de advertenties gemaakt. Deze zijn niet handmatig te maken, daarom is het belangrijk dat de feed klopt en dagelijks geüpdate wordt. Hierdoor blijven advertenties altijd up-to-date van veranderingen in bijvoorbeeld voorraad of prijs. Het is namelijk jammer om te adverteren met een verkeerde prijs of een product dat niet op voorraad is. Een specialist kan je helpen bij het opzetten van een rendabele Google Shopping campagne. Een Google Shopping feed vormt hierbij een zeer belangrijke basis.

Zij gingen je al voor




Stappen Google Shopping Instellen
Om Google Shopping succesvol in te kunnen stellen, dient het goed ingesteld te worden.
Stap 1: Google Merchant Center instellen.
Voordat je kunt starten met adverteren is het van belang om eerst aan te melden in Google Merchant Center. Bij het opzetten van een account dien je een aantal basisgegevens in te vullen zoals het adres van jouw bedrijf, domeinnaam, informatie over verzending en betalingsopties. Vergeet niet Google Merchant Center te koppelen aan jouw Google Ads account.
Stap 2: Maak een feed met jouw producten.
Let er wel op dat de productfeed voldoet aan de specificaties van Google. Bijna alle CMS systemen bieden de mogelijkheid om een productfeed op te zetten. Tijdens het opzetten van de feed kunnen alle productgegevens worden aangegeven die in de feed opgenomen dienen te worden. Na het opzetten van Google Merchant Center, kan je vervolgens aan de slag met het uploaden van jouw productaanbod. Merchant haalt alle ingediende producten uit de feed van de website.
Stap 3: Upload de feed naar Google Merchant Center.
Google biedt vele mogelijkheden om een productfeed te uploaden. Zo kunnen er bijvoorbeeld een API-koppeling en FTP-server koppeling worden aangemaakt. Daarnaast is het mogelijk om een handmatige productfeed te uploaden middels een CSV feed of via Google Spreadsheets. De meest gebruikelijke manier is om een dynamische xml-feed automatisch te uploaden.
Stap 4: Een Shopping campagne opzetten in Google Ads.
Wanneer je de feed hebt geüpload en deze is goedgekeurd kun je aan de slag gaan met het maken van een Google Shopping campagne. Wanneer de campagne live is zul je met jouw producten tussen de resultaten staan in Google!

Google Shopping uitbesteden aan Markant Internet!
Google Shopping uitbesteden aan een ervaren bureau is een zeer verstandige zet! Google Shopping is direct verbonden aan sales en daardoor ook aan omzet. Binnen Markant Internet hebben onze specialisten zeer goede kennis van Google Shopping, waardoor wij het beste resultaat kunnen bieden aan onze klanten. Elke klant heeft specifieke vraagstukken, waardoor wij een passend advies geven die relevant is voor de betreffende vraagstukken. Denk aan feed optimalisatie, het verbeteren van de huidige accountstructuur of het inzetten van de juiste biedstrategieën. Zodra wij de wensen en behoeften inzichtelijk hebben, zetten wij een passende strategie op waarmee de gewenste ROI behaald kan worden. Met onze nuchtere aanpak zorgen wij ervoor dat wij altijd open zijn naar onze klanten. Indien je ervoor kiest om Google Shopping uit te besteden aan Markant Internet, kunnen we je verzekeren dat jouw campagnes in goede handen zijn. Met ons team van gedreven specialisten gaan wij de uitdaging graag aan. Wil je meer weten over onze aanpak? Neem contact op met ons voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Google Shopping laten instellen door Markant Internet
Benieuwd of Google Shopping jouw organisatie een online boost kan geven? Olaf vertelt je hier graag meer over!
Neem contact op met Olaf!