Alle blogs

SEO trends 2021

Rens Damhuis - Profielfoto Markant Internet
Rens Damhuis

Zoekmachine marketing kent regelmatig nieuwe ontwikkelingen. Voor SEO verwachten we dit jaar ook nieuwe ontwikkelingen die essentieel zijn om bij stil te staan om SEO op de juiste manier uit te voeren. In dit blogartikel gaan we dieper in op enkele belangrijke SEO trends van 2021.

Lees snel meer over:

De SEO trend van Core Web Vitals in 2021

De eerste SEO trend gaat over de Core Web Vitals. Al voor een lange tijd is de paginasnelheid van de website een belangrijke ranking factor. Niet alleen voor zoekmachine optimalisatie maar ook voor zoekmachine adverteren, waardoor de conversie en kwaliteitsscore van de zoekwoorden kunnen worden verbeterd. Daarnaast is de snelheid van een website zeer belangrijk om de bezoeker een goede ervaring te bieden op de website, waardoor de bezoeker voor een langere tijd op jouw website blijft en de kans op een conversie toeneemt. Ondanks dat het bekend is dat dit een zeer belangrijke ranking factor is, zien we geregeld dat er websites zijn die hier onvoldoende op scoren terwijl ze wel de nummer één positie bemachtigen. Hoe kan dat nou? Recent kondigde Google een nieuwe belangrijke ranking factor aan voor 2021: de Web Core Vitals. Deze nieuwe trend is onderdeel van de ‘Page Experience Update’.

De Core Web Vitals wordt als een belangrijk onderdeel gezien naast de mobielvriendelijkheid, veiligheid en het ontbreken van interstitiële onderbrekingen (opdringerige pop-ups en/of advertenties) op een website. Onlangs hebben we een blog geschreven over de Web Core Vitals, waarin dit onderwerp uitgebreid wordt toegelicht.

Core Web Vitals

Kort samengevat zijn dit de pijlers van de Core Web Vitals:

  • Largest Contentful Paint (LCP); dit omvat de inlaadsnelheid van de pagina
  • First Input Delay (FID); dit omvat de ervaring tijdens de eerste interactie met de pagina
  • Cumulative Layout (CLS); dit omvat het ontbreken van visuele verschuivingen in de layout van de webpagina.

Met oog op de Web Core Visuals is het dus belangrijk om ervoor te zorgen dat iedere pagina van jouw website de juiste ervaring biedt aan de bezoeker.

De invloed van SERP-features op de CTR van organische zoekresultaten

Een andere SEO tip voor 2021 is het stilstaan bij de SERP-features. De SERP (Search Engine Results Page), ook wel bekend als de zoekresultaten van een zoekmachine, zijn continu in ontwikkeling. Het type SERP-feature heeft tegenwoordig veel invloed op de zogenaamde doorklikratio (CTR). SERP-features omvat onder andere de sitelinks, afbeelding, video’s, Google advertenties en Local Packs.

De SERP-features hebben een grote impact op de doorklikratio van de zoekresultaten. Onderstaande afbeelding geeft de doorklikratio weer van mobiele websites volgens het onderzoek van SISTRIX.

SEO tip 2021

Het is duidelijk op te maken uit de bovenstaande afbeelding dat de eerste positie een aanzienlijk hoger doorklikratio heeft dan de nummer twee positie. Pagina’s die op de eerste positie staan genereren nog steeds de meeste klikken, maar SERP-features hebben tegenwoordig veel invloed op de doorklikratio (CTR). Met oog hierop is het belangrijk dat je de eerste positie verovert en is het van belang om in kaart te brengen welke resultatenpagina een zoekmachine toont op relevante zoektermen en welke SERP-features hierin worden weergegeven. Hierop inspelen kan jouw positie in de zoekmachine verhogen.

Onderstaande afbeelding geeft de doorklikratio weer met betrekking op enkel de organische resultaten volgens het onderzoek van SISTRIX.

SEO trends 2021

 

Uit deze afbeelding is op te maken dat de doorklikratio bij alleen de organische zoekresultaten hoger ligt dan bij de doorklikratio van alle zoekresultaten (voor mobiele websites). De doorklik ratio wordt dus lager als er andere SERP-features aanwezig zijn die bezoekers kunnen inpakken. Kortom: andere SERP-features hebben dus direct invloed op de CTR. Denk bijvoorbeeld aan  SERP-features als Google Shopping advertenties, Google tekstadvertenties en de zogenaamde Local Packs;

  • Google tekstadvertenties; de aanwezigheid van Google tekstadvertenties zorgt ervoor dat de CTR van jouw pagina teruggedrongen wordt naar 18,9% bij een nummer 1 positie in de zoekresultaten.
  • Local Packs; de aanwezigheid van Local Packs zorgt ook voor een daling van de CTR naar 17,7% op een nummer 1 positie in de zoekresultaten.
  • Google Shopping advertenties; de aanwezigheid van Google Shopping advertenties zorgt voor de grootste CTR daling, namelijk een daling naar maar liefst 13,7% op een nummer 1 positie in de zoekresultaten. De visualisatie van Google Shopping advertenties zorgen ervoor dat bezoekers eerder op de advertenties klikken, waardoor de SEO-CTR aanzienlijk daalt.

(Deze gegevens zijn gebaseerd op het onderzoek van SISTRIX)

Alomvattend hebben de SERP-features veel invloed op de CTR van organische zoekresultaten. Dit houdt in dat de zoekwoordstrategie tegenwoordig steeds meer gebaseerd moet worden op de zoekintentie van bezoekers. Daarnaast worden de SERP-features tegenwoordig steeds meer ingezet, waardoor deze optimalisaties van essentieel belang zijn voor een goede vindbaarheid van jouw website.

Toenemende visuele SERP-features

We zijn zojuist ingegaan op de SEO tip voor 2021 om de SERP-features goed in acht te nemen. Dieper ingaand op deze SERP-features worden visuele SERP-features ook steeds belangrijker. Dit omvat de afbeeldingen en video resultaten in de zoekmachine. Deze typen resultaten zijn al een langere tijd te vinden in de zoekresultaten, waarbij de afbeeldingen boven de zoekresultaten worden getoond.  Het visuele aspect zorgt ervoor dat de bezoeker eerder op een afbeelding klikt. Daarnaast zijn er filtermogelijkheden – boven de afbeelding carrousel – om de zoekresultaten nog relevanter te maken. Dit is ook een zeer waardevolle SEO tip voor 2021!

Local Packs in de toekomst

We hebben het daarnaast ook al even gehad over de zogenaamde Local Packs. Hierbij is onze verwachting dat de Local Packs aanzienlijk zullen toenemen de komende tijd. Hiermee kunnen websites zich namelijk nog makkelijker onderscheiden van grote platformen zoals Amazon en kunnen ze ook de concurrentiestrijd met deze platformen aangaan met betrekking tot de producten.

We zien tevens steeds vaker dat Local Packs als eerste worden getoond voor zoekopdrachten voor algemene producten. Deze Local Packs biedt voor lokale bedrijven veel kansen om sneller vindbaar te zijn en beter te concurreren tegen grote bedrijven. Hierbij wordt er letterlijk gehoor gegeven aan ‘steun de lokale ondernemer’, zoals we dit veel tijdens de lockdown met betrekking tot het coronavirus hebben gehoord.

De perfecte match tussen zoekintentie en content

De zogenaamde Featured Snippets kennen we al een hele tijd, maar de doorontwikkeling van de het algoritme van Google is wel nieuw. Door deze doorontwikkeling kan Google de content op een pagina steeds beter en beter begrijpen. Het B.E.R.T-algoritme is in staat om de verbinding tussen bepaalde zinnen of woorden op een pagina beter te begrijpen. Voorheen beoordeelde Google een zin of alinea op een bepaalde volgorde maar met B.E.R.T kan Google de context van de zin of alinea beter begrijpen. Deze SEO trend in 2021 wordt weergegeven in de Featured Snippets. Het verschil bij deze nieuwe SEO trend is dat Featured Snippets voorheen vaak werden getoond als je een speciale pagina had die antwoord gaf op een vraag. Met deze nieuwe SEO trend in 2021, worden er meer zoekresultaten weergegeven waarbij direct in de zoekresultaten die informatie wordt getoond waar een potentiële bezoeker naar opzoek is. Deze SEO trend resulteert in dé perfecte match tussen zoekintentie en content!

Autoriteit verkrijg je niet enkel door linkbuilding

Een andere SEO tip in 2021 is dat je verder moet kijken dan linkbuilding om autoriteit op te bouwen voor jouw website. Dit kan onder andere door sponsoring linkbuilding in te zetten! Google probeert tegenwoordig niet enkel meer afhankelijk te zijn van linkbuilding om de autoriteit van een website te vergroten. In 2021 kan je autoriteit worden vergroot als je laat zien met jouw pagina dat je een specialist bent op een bepaald gebied van een onderwerp. Ben jij een merk? Dan brengt dit ook voordelen met zich mee op het gebied van SEO. Brandbuilding is namelijk iets wat het algoritme van Google goed kan begrijpen indien jouw website daar voldoende kwalitatieve content over bevat. Hierdoor gaat Google steeds meer een verband zien tussen de zoekopdrachten en de informatie die een website verschaft, waardoor deze website op den duur als een expert kan worden gezien door Google en je daardoor meer autoriteit ontvangt. Aansluitend op deze SEO trend, ontvang je hierbij een goede SEO tip om hierop in te spelen; neem de tijd voor goede en relevante content! Dit kan namelijk echt het verschil maken meer autoriteit op jouw website!

Google ontwikkelt zich op het gebied van E.A.T (Expertise, Authority en Trust) waarbij dit een belangrijke rol speelt in bepaalde branches zoals gezondheid- en financiële sectoren. Bevind jij je in één van deze branches? Dan is het zeker belangrijk om de betrouwbaarheid van de content op jouw website goed in acht te nemen! Mocht Google dit als onbetrouwbaar ervaren, dan kan dit jouw website enorm schaden.

De SEO trends voor 2021 in het kort

Nu ben je op de hoogte van een aantal belangrijke SEO trends voor 2021! Hier blijft het natuurlijk niet bij, want Google ontwikkelt zichzelf regelmatig en er zullen dit jaar vast nog een aantal updates komen die impact hebben op SEO. Hou dit daarom nauwlettend in de gaten om hier snel op in te kunnen spelen.

Voor nu weet je welke SEO trends je in 2021 kunt verwachten en waar je nu al op in kunt spelen. Zo kan je de Core Web Vitals van jouw websites eens goed onder de loep nemen en weet je dat SERP-features steeds belangrijker worden. Ook ben je ervan op de hoogte dat je in kunt spelen op nieuwe trends rondom de visuele SERP-features en de Local Packs. Daarnaast weet je hoe je voor de perfecte match tussen zoekintentie en content voor jouw website kunt realiseren en verstrek je waardevolle content waarin je laat zien dat jij dé expert bent binnen jouw vakgebied!

Met betrekking tot SEO is het van belang om deze ontwikkelingen toe te passen om mee te gaan met deze SEO trends in 2021. Hierdoor moet je wellicht SEO op een andere manier benaderen dan je voorheen gewend bent, maar er liggen nu al genoeg mooie kansen voor jouw website! Wil je de juiste hulp om jouw SEO tot een succes te maken? Laat dan jouw SEO uitbesteden aan Markant Internet!

Rens Damhuis
SEO-Specialist

In zijn vrije tijd is Rens altijd op een feestje in Denekamp te vinden. Binnen ons team is hij met al zijn enthousiasme verantwoordelijk voor het behalen van de beste SEO resultaten!

Rens Damhuis - Profielfoto Markant Internet

Gratis SEO analyse voor jouw website?

Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEO? Vraag onze SEO analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine optimalisatie!

  • Geheel vrijblijvend
  • Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
  • Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEO
SEO analyse aanvragen