Alle begrippen

Betekenis: Redirects

Een redirect (omleiding) is een code die zoekmachines en gebruikers naar een andere URL dan de originele URL sturen. Een redirect kan dus ook ingezet worden voor SEO. Met de juiste redirect, kun je de gehele waarde van een pagina doorlinken naar een andere pagina.

Type redirects

Er zijn meerdere type directs. De verschillende typen kunnen gebruikt worden voor verschillende situaties. De drie meest voorkomende zijn als volgt:

301 redirect “moved permanently”
Een 301 redirect is een permanente redirect. Anders dan de tijdelijke redirect, wordt met de 301 code de gehele waarde van een pagina doorgelinkt. Voor zoekmachine optimalisatie is deze redirect dus het meest geschikt.

302 redirect “moved temporarily”
Meta refresh vertel je Google dat een pagina tijdelijk verplaatst is. Voor de gebruiker werkt dit hetzelfde als een 301 redirect. Wanneer de URL wordt opgevraagd, kom je automatisch op een andere URL terecht. Het verschil met de 301 redirect is dat zoekmachines

Meta refresh
Ook de refresh redirect is een metatag die je toevoegt aan de code van je pagina. Met deze tag laat je een bezoeker na een bepaalde tijd doorverwijzen naar een andere URL. Deze doorverwijzing gebeurt automatisch. Anders dan bij een 301 of 302 redirect, kunnen gebruikers dus een korte tijd de oude pagina bekijken.

301 redirect

301 redirects zijn de meest gebruikte redirects. Deze kunnen in veel situaties worden gebruikt, bijvoorbeeld als je permanent de URL van je website wil veranderen.

Andere redenen om een 301 redirect te gebruiken:

  • Als je permanent je content naar een nieuw domein wil verplaatsen.
  • Als je permanent meerdere pagina’s of websites wil samenvoegen tot één pagina op een nieuwe URL.
  • Als je permanent een nieuwe URL structuur wil gebruiken op je website.
  • Als je (noodzakelijke) dubbele content wil oplossen

Stel, je hebt een categoriepagina met tekst en uitleg. Je wil dat gebruikers deze pagina vinden in de zoekmachine. In plaats daarvan scoor je bij sommige zoektermen op een productpagina, en dus niet op de overkoepelende productpagina. In dit geval kun je een aantal productpagina’s een 301 redirect geven naar de overkoepelende pagina.

302 redirect

302 redirects worden aanzienlijk minder gebruikt dan 301 redirects. Er zijn slechts een aantal redenen om een 302 redirect te gebruiken.

  • Je hebt een tijdelijke aanbieding en je wil je bezoekers naar een unieke tijdelijke pagina sturen.
  • Je houdt een A/B test, waarbij het design en de functionaliteit van de website wordt getest.
  • Je wil je gebruikers naar de juiste versie van de website sturen op basis van de taal of locatie van je gebruikers.
  • Je wil feedback vragen over een nieuwe pagina zonder je organische ranking te beïnvloeden op de rest van je pagina.

Voor alle wijzigingen die niet permanent zijn, is een 302 redirect normaliter de juiste oplossing. Immers: je wil de oude pagina nog gebruiker nadat een andere pagina voor korte tijd is gebruikt.

Meta refresh

Refresh metatags worden bijvoorbeeld wel eens gebruikers op een oude pagina belanden met de tekst “deze pagina bestaat niet meer. Je wordt doorverwezen naar de juiste pagina.” De tijd die gebruikers krijgen voordat ze automatisch doorgelinkt worden kan bij deze redirect worden ingesteld. Google adviseert deze redirect niet te gebruiken. Anders dan bij de 301 redirect, wordt er geen linkwaarde doorgegeven.

De meest gebruikte redirect is de permanente (301) redirect. Deze redirect wordt veel ingezet om problemen door dubbele content op te lossen. Stel, je hebt een categoriepagina met tekst en uitleg. Je wil dat gebruikers deze pagina vinden in de zoekmachine. In plaats daarvan scoor je bij sommige zoektermen op een product, en dus niet op de overkoepelende productpagina. In dit geval kun je een aantal productpagina’s ene 301 redirect geven naar de overkoepelende pagina.

Hoe kun je zelf redirects instellen?

Als je regelmatig wat wijzigt aan je website heb je zo nu en dan een redirect nodig. De manier waarop een redirect ingesteld kan worden hangt af van het CMS systeem waarop je website draait. In de meest gebruikte CMS system zoals WordPress (Woocommerce) , Magento en Shopify kun je een plug-in installeren. Met behulp van deze plug-in kun je eenvoudig een redirect code instellen. Een WordPress redirect wordt dus het meest eenvoudig ingesteld met behulp van een plug-in.

Een andere manier die altijd werkt, is zelf handmatig de Redirect code in het HTML script van je website zetten. Hiermee is enige voorzichtigheid geboden. Doe je hier namelijk iets verkeerd, dan bestaat de kans dat je pagina niet meer werkt of ongewild veranderd.

Beter vindbaar door redirects

Redirects zijn in de juiste situatie een effectief middel beter vindbaar te worden in Google. Omdat het soms voorkomt dat verschillende pagina’s dezelfde content delen, kunnen minder belangrijke pagina’s doorverwezen worden naar de belangrijkste pagina. De belangrijkste pagina zal dan beter vindbaar zijn.

 

Profielfoto Olaf

Meer weten over Redirects?

Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Redirects.

Kom in contact