Alle begrippen

Betekenis: AIDA model

Het AIDA model is een marketingmodel dat de customer journey beschrijft. Het model verondersteld dat een potentiële klant vier stappen doorloopt alvorens deze een conversie maakt. Het model wordt vaak gebruikt om invulling te geven aan advertentiecampagnes en conversieoptimalisatie. Het AIDA model werd voor het eerst gebruikt in 1925 in het boek ‘Theories of Selling’ van E.K. Strong.

Het AIDA model maakt onderscheid in vier fasen

  • Awareness / attention – De eerste fase in het AIDA model draait om awareness en zichtbaarheid.
  • Interest – In deze fase wordt interesse gecreëerd in jouw specifieke product of dienst.
  • Desire – Vervolgens wordt de interesse omgezet in een voorkeur voor jouw product.
  • Action – Als laatste wordt er een conversie gemaakt.

Klantreis Aida

Gebruik van het AIDA model

Het AIDA model kan op vele manieren ingevuld worden en voor verschillende organisaties gebruikt worden. Zo kan het AIDA model worden gebruikt als online customer journey model voor webshops. Het model kan worden benaderd volgens een push-strategie, waarbij zo veel mogelijk reclame zorgt voor bekendheid van een product of dienst. Het model kan echter ook benaderd worden via een pull-strategie, waarbij de vraag van een potentiële klant al bestaat. Zo kan het Aida model gebruikt worden door websites die vooral inzetten op zoekmachine marketing. Google Ads of organische vindbaarheid kan gebruikt worden om in te zetten op de awareness fase van het AIDA model. Vervolgens wordt de website op een dusdanige manier vormgegeven en geoptimaliseerd dat de bezoeker wordt geprikkeld tot het maken van een conversie.

Profielfoto Olaf

Meer weten over AIDA model?

Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over AIDA model.

Kom in contact