Alle begrippen

Betekenis: Marktpenetratie

Marktpenetratie is de mate waarin een product of dienst bekend is bij de doelgroep. De marktpenetratie kan uitgerekend worden door het aantal gebruikers van een product te delen door het potentieel aantal gebruikers, vermenigvuldigd met 100.

De betekenis van marktpenetratie

Marktpenetratie is een strategie waarbij bedrijven een bestaande markt betreden met een bestaand product of dienst. Er is hierbij sprake van meerdere aanbieders en hevige concurrentie. Door een goed product te bieden voor een goede prijs, in combinatie met goede marketingcampagnes kan een markt succesvol gepenetreerd worden: Het verkrijgen van een groot marktaandeel. Bij marktpenetratie gaat het nieuwe marktaandeel ten koste gaat van bestaande bedrijven.

Marktpenetratie in het Ansoff model

Marktpenetratie is een begrip dat wordt gebruikt in het Ansoff-model. Volgens dit model kunnen bedrijven kiezen uit vier groeistrategieën, te noemen

Marktpenetratie betekenis Ansoff model

  • Marktpenetratie
  • Marktontwikkeling
  • Productontwikkeling
  • Diversificatie

Bij marktpenetratie gaat het om een groeistrategie met een bestaand product in een bestaande markt. Een bestaande markt houdt in dat er al andere aanbieders zijn. Er is dus sprake van concurrentie. Een strategie gericht op marktpenetratie probeert dus klanten bij bestaande aanbieders weg te trekken naar het eigen product (of dienst). Het marketingbudget en het succes van het product of de dienst is daarom erg belangrijk bij deze strategie.

Het marktaandeel berekenen

Er is sprake van marktpenetratie wanneer de gehele markt een bepaald product of dienst gebruikt. Er bestaat een formule voor het berekenen van de het marktaandeel die in feite uitdrukt in hoeverre dit het geval is. Hierbij wordt het aantal gebruikers gedeeld door het potentieel aantal gebruikers en vermenigvuldigd met 100. De uitkomst is het marktaandeel van de onderneming.

Aantal bezitters of gebruikers / potentieel aantal bezitters of gebruikers x 100.

Bij een voorbeeld van marktpenetratie, kun je denken aan internetproviders. Stel: er zijn 15 miljoen smartphone gebruikers in Nederland. Een provider heeft 5 miljoen klanten, dan is het marktaandeel en de marktpenetratie 33%.

Meer aanbod, gelijke vraag

Markpenetratie is geen laagdrempelige groeistrategie. In tegendeel, voor deze groeistrategie is veel naamsbekendheid en een groot marketingbudget nodig. Je kan het zien als een push-strategie: Bij een constante vraag wordt er ingezet op meer aanbod binnen een stabiele markt. Deze strategie gaat vaak gepaard met grote aantallen en lage marges. Marktpenetratie is meestal dan ook een lastige groeistrategie voor kleine en middelgrote bedrijven. Wanneer grote bedrijven inzetten op een groot marktaandeel heeft dit vaak veel tijd nodig, ook als de vereiste middelen voorhanden zijn.

Marktpenetratie strategie voorbeeld

Er zijn een aantal bekende bedrijven die een succesvolle marktpenetratie strategie hebben uitgevoerd. Denk aan Pepsi, die hun frisdrank op de markt brachten die Coca Cola heeft geïntroduceerd. Ook elektronicagiganten doen vaak aan marktpenetratie. Denk aan Huawei en Xiaomi, twee Chinese smartphonefabrikanten die met een bestaand product succesvol een bestaande markt betraden. Een voorwaarde voor marktpenetratie is dat er vergelijkbare producten of diensten op de markt zijn. Het succes van deze groeistrategie is dan ook vaak: Biedt hetzelfde product voor een betere prijs, of biedt een beter product of dienst voor dezelfde prijs!

Welke acties passen bij een marktpenetratie strategie?

Als we kijken naar de voorbeelden marktpenetratie, dan zien we dat deze bedrijven ten eerste zorgden voor een goede beschikbaarheid van het product. Door te zorgen dat het product in zo veel mogelijk bestaande winkels verkrijgbaar is wordt de kans op succes vergroot. Ook het openen van meer nieuwe filialen past bij deze strategie.

Voor e-commercebedrijven is er een andere aanpak vereist. Deze moeten beschikken over een uitstekend en goed vindbare website. Vervolgens is er een hoge naamsbekendheid nodig. Er zijn talloze manieren om dit te bereiken. Denk aan klassieke vormen van reclame, zoals op radio en televisie. Maar ook loyaliteitsprogramma’s en een hoge retentie helpen e-commerce-bedrijven om de markt te veroveren. Denk aan voordelen voor klanten die een account aanmaken, of aan buitengewoon gunstige voorwaarden. Coolblue is een voorbeeld van een e-commercebedrijf dat op bepaalde gebieden markleider wist te worden in Nederland.

Profielfoto Olaf

Meer weten over Marktpenetratie?

Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Marktpenetratie.

Kom in contact