Een canonicals tag is een tag in de HTML code waardoor zoekmachines kunnen zien dat een pagina een kopie is van een andere pagina. Door canonical-tags te gebruiken kun je zoekmachines vertellen om bepaalde pagina’s niet te indexeren.
Een canonical tag is een stukje code in het HTML script van je pagina. In de meeste CMS platforms kun je een canonical-tag eenvoudig instellen. Een canonical URL ziet er als volgt uit: rel=”canonical”, waarna een link volgt. Dit element wordt geplaatst in de <head> van je pagina. De link die volgt na de canonical tag wordt de ‘Canonical URL’ genoemd. Google zal de Canonical URL voorrang geven bij het toekennen van posities aan pagina’s in de organische resultaten van de zoekmachine.
Canonical-tags zijn bedoeld om problemen met duplicated content te voorkomen. Stel, je hebt meerdere pagina’s waarop de content vrijwel geheel overeenkomt. Zoekmachines zijn zo geprogrammeerd dat ze één pagina uitzoeken die het belangrijkst is. Wanneer je geen Canonical-tags gebruikt op pagina’s met dubbele content, dan kan het zijn dat Google niet de pagina laat zien die je wil. Een canonical-tag met daarin de canonical URL op een pagina geeft Google een aanwijzing over welke URL de belangrijkste is. Dit wordt ook wel de ‘Canonical URL’ genoemd.
Om duplicated content op te lossen kun je dus gebruik maken van een canonical-tag. Maar dat kan ook middels een 301-redirect. Wat dan het verschil tussen deze twee tags?
In tegenstelling tot bij een 301 redirect, kan een bezoeker een pagina met een canonical blijven bezoeken. Bij een pagina met een 301 redirect is dit niet het geval: De bezoeker zal automatisch direct doorgelinkt worden naar de vervangende pagina. Een redirect gebruik je dus als je bezoekers wil doorverwijzen naar een andere pagina omdat een oude pagina niet meer up to date is. Een canonical gebruik je alleen om problemen met duplicated content tegen te gaan.
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Canonical tag.