De Google panda update is een aanvulling aan het Google algoritme die voor het eerst werd doorgevoerd in 2011. De panda update bevat aanpassingen aan het algoritme waardoor beter onderscheid kan worden gemaakt tussen lage kwaliteit content en hoge kwaliteit content.
Toen het eerste deel van de Google Panda update werd doorgevoerd, resulteerde dit voor veel websites het verlies van organische posities. Vooral websites met veel content van lage kwaliteit verloren posities door de Panda update. Dit komt omdat de update is gericht op het afremmen van zogenaamde ‘content farms’ of ‘content Mills’. Dit zijn ondernemingen die grote hoeveelheden content laten schrijven over uiteenlopende onderwerpen. Het aantal pagina’s van je website heeft namelijk een effect op je score in de SERP. Een hoog aantal kwalitatief lage pagina’s schrijven help dankzij de panda update dus niet meer om je organische zichtbaarheid te verbeteren. Daarnaast is Google Panda ontwikkeld voor het bepalen van de juiste keyword density, irrelevante content en een gebrek aan website autoriteit.
Google Panda is te beschrijven als een proces. De eerste update werd doorgevoerd in 2011, maar daarna volgden meerdere updates in het kader van Google Panda. Tot en met 2015 zijn er in totaal 28 panda-updates uitgevoerd. Inmiddels maakt de panda update, net als de EAT update, al een paar jaar onderdeel uit van het Google algoritme. Om succesvol in te zetten op zoekmachine optimalisatie moet er rekening worden gehouden met de filosofie achter deze updates.
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Google Panda.