De ‘domain authority’ oftewel de domeinautoriteit is een waarde die backlink-tools toekennen aan je website. De meeste tools gebruiken een waarde op een schaal van 1 tot 100. Hoe meer autoriteit je website heeft, hoe hoger het getal. De exacte waarde hangt af van de tool die je gebruikt. Dit komt omdat elke tool een eigen algoritme gebruikt om de autoriteit te meten.
De domeinautoriteit is belangrijk omdat zoekmachines een soortgelijke beoordeling toekennen aan websites. Heeft een website veel autoriteit, dan helpt dit om beter te scoren in de organische zoekresultaten. Wil je dus grote stappen zetten met zoekmachine optimalisatie en organische vindbaarheid? Dan is de domeinautoriteit van jouw website in verhouding tot concurrerende domeinen een belangrijk onderdeel. Het begrip ‘domain authority’ is met name bekend van de backlink tracker tool Ahrefs.
De domeinautoriteit is een belangrijke ranking factor voor de organische ranking in zoekmachines. Wil je dus een website beter vindbaar maken, dan moet je begrijpen hoe zoekmachines autoriteit toekennen aan websites. Een van de belangrijkste onderdelen is het backlinkprofiel. Door een groot aantal backlinks van de juiste kwaliteit zal google een website eerder opmerken als autoritair. Ook de consistentie van de groei van het backlinkprofiel is van invloed, evenals de leeftijd van de website. Daarnaast zijn er nog een aantal andere zaken die bijdragen aan een hoge domeinautoriteit. Denk aan een goede interne linkstructuur, deelbare content en een HTML-certificaat.
Er zijn verschillende tools die de mogelijkheid bieden om de domeinautoriteit te meten. Deze zogenaamde ‘backlink tracker’ tools gebruiken een eigen algoritme om de autoriteit te meten. De score wordt uitgedrukt in een getal, meestal op een schaal tussen 1 en 100. Naast de domain authority kan ook de page authority gemeten worden. De page authority geeft aan hoeveel domeinen naar een bepaalde pagina verwijzen. Niet alleen de hoeveelheid backlinks is belangrijk, ook de kwaliteit van de externe domeinen (waar vanuit gelinkt wordt) wordt gemeten. Links vanuit een betrouwbare website zullen meer bijdragen aan de autoriteit dan links vanuit minder autoritaire websites.
Verschillende backlink tracker tools zullen verschillende scores aan websites meegeven. De betekenis van de ‘domein authority score’ is dus verschillend per tool die gebruikt wordt. Wil je verschillende websites met elkaar vergelijken? Gebruik dan dus dezelfde tool.
Het is normaal dat je domeinautoriteit na een tijdje iets omlaag kan gaan. Dit kan een aantal redenen hebben. Ten eerste zullen websites die naar je domein linken af en toe een pagina verwijderen of aanpassen waardoor jouw backlink verdwijnt. Of, de URL’s van jouw website worden aangepast waardoor jouw backlinks verdwijnen. Een goede SEO migratie is de manier om dit te voorkomen. Om het natuurlijke wegvallen van backlinks te compenseren is het goed om je website up to date te houden. Door af en toe nieuwe relevante content te publiceren zorg je er voor dat nieuwe websites naar je gaan linken. Bij relatief kleine en onbekende bedrijven is dit echter lastiger. Door actief bezig te blijven zijn met het verkrijgen backlinks (al is het maar een beetje) zorg je er voor dat je domeinautoriteit langzaam stijgt, of in ieder geval niet afneemt.
De domein autoriteit is van invloed op de organische ranking. Voor commerciële zoektermen met veel zoekvolume is naast de domain Authority (DR) de Page Authority (PR) van belang. De page authority komt tot stand door de kwaliteit en de hoeveelheid aan externe domeinen die naar een specifieke pagina verwijzen. Daarnaast is ook de page speed, URL structuur, samenstelling van de headers en de kwaliteit van de content van belang voor de ranking. Hoe zwaar deze verschillende elementen meewegen geeft Google niet aan. Om goed te scoren in de organische resultaten van de SERP is het belangrijk dat er aan alle facetten van SEO invulling wordt gegeven.
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Domain Authority (DA).