Alle begrippen

Betekenis: Marketinginstrumenten

Marketinginstrumenten zijn middelen die je kan gebruiken bij het bereiken van je marketingdoelen. Dit begrijp komt uit voort uit de marketingmix, waarbij de marketing instrumenten worden vertaald in de 4P’s.

De betekenis van marketinginstrumenten

Met marketinginstrumenten wordt over het algemeen de 4P’s bedoeld. Deze 4P’s vormen samen de marketing mix. Volgens de theorie zijn de 4P’s een combinatie van instrumenten die een organisatie kan gebruiken voor het invullen van de marketingstrategie:

  • Product
  • Plaats
  • Prijs
  • Promotie

De instrumenten uit de marketing mix worden gezien als verschillende mogelijkheden voor organisaties om zich te onderscheiden. Wanneer de verschillende elementen optimaal zijn afgestemd ontstaat er een optimale marketingstrategie.

Promotiemix

De 4p’s geven aan dat er verschillende manieren zijn waarop organisaties zich kunnen onderscheiden. Voor de marketeer is de promotie met name interessant. Promotie is het bekendmaken van een dienst of product. Daarmee ligt de definitie van promotie en marketing dichtbij elkaar.

De promotiemix omvat de kanalen die je gaat inzetten om invulling te geven aan je marketingstrategie. Deze kanalen vormen de marketinginstrumenten voor het realiseren van je doel. De vraag welke promotiemiddelen geschikt zijn voor jouw onderneming hangt af van een aantal factoren. Onder andere de kenmerken van je doelgroep, je budget, en de vraag of je een push strategie of een pull strategie nastreeft. Hanteer je een pull-strategie, dan zijn SEO marketing en SEA-marketing belangrijke marketingmiddelen. Hanteer je een push-strategie? Dan zijn display advertising en social media marketing geschikte middelen.

Voorbeelden van marketinginstrumenten voor promotie

Er zijn verschillende manieren om een product of dienst onder de aandacht te brengen. Deze middelen kunnen tevens worden gezien als marketinginstrumenten: Ze kunnen worden ingezet als methoden om te communiceren met de doelgroep.

Welke middelen het meest geschikt zijn voor jouw onderneming hangt af van je doelgroep. Een doelgroep analyse kan duidelijkheid geven bij de overweging van de in te zetten marketingkanalen. Doelgroepsegmentatie zorgt er voor dat de doelgroep efficiënter kan worden bereikt.

Profielfoto Olaf

Meer weten over Marketinginstrumenten?

Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Marketinginstrumenten.

Kom in contact