Marketing campagnes zijn een of meerdere marketing activiteiten die gericht zijn op het behalen van een bepaald doel. Er zijn veel manieren om invulling te geven aan marketing campagnes. Welke manier het beste bij de situatie past hangt af van het campagnedoel en de doelgroep die je wil bereiken.
Een marketing campagne is een invulling aan de marketingdoelstellingen. Een campagne is dus gericht op een bepaald doel. Het komt vaak voor dat ondernemingen meerdere campagnes voeren. Dit kan zijn om een grotere doelgroep te bereiken, of omdat een organisatie verschillende doelen najaagt. Een goede campagne is afgestemd op de strategie van de onderneming en past bij de doelgroep. Doelgroepsegmentatie wordt vaak gebruikt als uitgangspunt voor de opzet van gerichte campagnes. Een campagne bestaat uit een reeks marketingactiviteiten. Omdat er veel kanalen zijn om de consument te bereiken, zijn er veel verschillende soorten campagnes mogelijk.
Tegenwoordig kiezen de meeste ondernemingen steeds meer voor internetcampagnes, maar klassieke campagnes komen ook nog steeds voor. Denk hierbij aan borden langs de snelweg, radio reclame of reclame in sportschoolketens en op bushokjes. Dit soort campagnes hebben als doel om de maatschappij te informeren, of om de naamsbekendheid te vergroten. Een combinatie van bovenstaande campagnes en campagnes op internet komt ook voor. Zo kunnen verschillende doelgroepen effectief worden bereikt. Klassieke campagnes zijn vaak gericht op het vergroten van de naamsbekendheid of de brand awareness, maar kunnen ook een onderwijzende of maatschappelijk doel dienen.
Wanneer je gericht campagne wil voeren, dan wil je je onderneming onder de aandacht brengen bij een specifieke doelgroep. Het internet is een uitstekend middel voor doelgroeptargeting. Welke doelgroep je wil bereiken bepaalt vaak welk platform het meest geschikt is voor je campagnes. Bij e-commerce marketing hebben online campagnes vaak het voordeel dat bezoekers rechtstreeks kunnen worden doorverwezen naar de website van bestemming.
Met een campagne in Google Ads kun je je producten of diensten promoten in het netwerk van Google. Dit uitgebreide netwerk bestaat uit zoekmachine advertenties, display advertising, video’s, Google shopping, enzovoort. Campagnes in het netwerk van Google hebben het voordeel dat bezoekers met een aankoopintentie makkelijk kunnen worden bereikt.
Steeds meer ondernemingen kiezen er voor om campagne te voeren op social media. Vooral wanneer men een jonge doelgroep wil bereiken is social media een uitstekend middel. Campagne voeren op social media kan zowel betaald als niet-betaald. Niet betaalde social media campagnes kunnen bestaan uit relevante social media post. Bij betaalde campagnes worden je advertenties onder de aandacht gebracht bij de gewenste doelgroep.
E-mail campagnes zijn bewezen succesvol om klanten te winnen of om bestaande klanten te binden aan je onderneming. Voorbeelden van e-mail campagnes zijn bijvoorbeeld zogenaamde re-engagement e-mails. E-mail marketing kan uitstekend ingezet worden om mensen op specifieke plekken binnen de salesfunnel te benaderen.
Een andere voorbeeld van online marketing campagnes zijn affiliate constructies. Hierbij meldt de adverteerder zich aan bij een affiliate netwerk. Daardoor kunnen links, banners, en producten van de adverteerder worden getoond op diverse websites die aangesloten zijn bij dit netwerk. Rechtstreekse affiliate marketing kan ook, waarbij de adverteerder en het affiliate kanaal zonder tussenkomst van een netwerk verkeer van een site naar de ander proberen door te verwijzen. Vaak wordt er betaald per conversie die voortvloeit uit bezoekers afkomstig uit de afiliatelink.
Wanneer een organisatie veel verschillende marketing campagnes voert is het belangrijk om overzicht te houden. Het aantal klanten groeit sterk, maar welk aandeel van de groei is aan welke campagne toe te schrijven? Voor klassieke campagnes is dit niet tot nauwelijks te achterhalen. Het effect uit online marketing campagnes kan doorgaans wel nauwkeurig worden gemeten. Google Analytics biedt de optie om het websiteverkeer te analyseren dat voortvloeit uit verschillende kanalen. Zo is het eenvoudig om een sterke stijging toe te schrijven aan een campagne die gelijktijdig met de stijging gevoerd is. Ook het mogelijk om UTM-codes toe te voegen aan links die websiteverkeer binnenhalen. Hierdoor wordt inzichtelijk hoeveel bezoekers uit bijvoorbeeld een affiliate link komen, of uit een email campagne. Om campagnes te beoordelen kun je vooraf een aantal KPI dashboard opstellen, waarna je kan evalueren in hoeverre het resultaat de KPI’s evenaart.
Een goede marketing campagne bereikt jouw doelgroep op het juiste moment en tegen zo weinig mogelijk moeite. Marketing automation is een manier om invulling te geven aan campagnes die zich richtten op een specifieke groep websitebezoekers of klanten. Met behulp van remarketing campagnes kunnen bezoekers na het verlaten van je website opnieuw worden benaderd, met bijvoorbeeld een betere aanbieding. Manieren om invulling te geven aan campagnes gericht op nieuwe klanten en naamsbekendheid zijn bijvoorbeeld zoekmachine marketing of branded content. Ben je benieuwd op welke manier jij het best campagne kan voeren voor jouw onderneming? Neem dan eens contact met ons op!
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Marketing campagne.