Een tracking cookie is een klein tekstbestandje dat door een website op de harde schijf van je computer wordt gezet op het moment dat er een website wordt bezocht. De tracking cookie wordt gebruikt om het gedrag van een websitegebruiker te volgen.
Een tracking cookie is een gespecialiseerd type cookie die door meerdere websites kan worden gebruikt. Deze cookies worden veelal gebruikt voor marketing en advertentie doeleinden. Tracking cookies spelen bijvoorbeeld een grote rol bij de werking van display advertenties. Ook zijn tracking cookies belangrijk voor de werking van tracking software, zoals Google Analytics en Microsoft Clarity. Hier zijn de cookies namelijk belangrijk om verschillende gebruikers te kunnen onderscheiden, waardoor sessies kunnen worden gevolgd en onderscheid kan worden gemaakt tussen nieuwe en terugkerende bezoekers.
Tracking cookies zijn belangrijk voor de werking van veel verschillende toepassingen en applicaties. Zoals hierboven genoemd zijn deze cookies onder andere belangrijk voor de werking van het ‘Google Display Network’. Dit is een netwerk van websites die ruimte aanbieden voor de weergave van display Ads. Door Tracking cookies te lezen, kunnen advertenties gespecialiseerd worden. Zo kan het voorkomen dat gebruikers op nieuwswebsites advertenties te zien krijgen van producten die ze enige tijd eerder bekeken hebben op een andere website. Dit wordt Retargeting genoemd.
Af en toe is het nodig om tracking cookies te plaatsen om te voldoen aan je marketing doelstellingen, bijvoorbeeld omdat je gebruik wil maken van dynamische remarketing. Op het moment dat je hiervan gebruik wil maken moet je altijd toestemming vragen voordat je hiervan gebruik kan maken. Bezoekers kunnen dit weigeren, waardoor je geen gerichte advertenties kan tonen. Functionele daarentegen zijn wel altijd toegestaan. Deze zijn bijvoorbeeld nodig om het winkelmandje goed te laten werken.
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Tracking cookies.