Alle begrippen

Betekenis: marketingdoelstelling

Een marketingdoelstelling is een specifiek en meetbaar doel op marketinggebied dat helpt om invulling te geven aan je organisatiedoelen. Marketingdoelen kunnen uiteenlopen van het genereren van leads tot het verhogen van naamsbekendheid of het verhogen van de retentie. Marketingdoelen helpen

De betekenis van een marketingdoelstelling

Marketingdoelstellingen omschrijven het beoogde resultaat uit marketingactiviteiten. De marketingdoelstellingen vloeien voort uit de missie en visie van een onderneming. Op basis van de marketingdoelstellingen kunnen marketingkanalen worden geselecteerd. Dit wordt ook wel de de promotiemix genoemd. Een goede marketingdoelstelling kan worden gemeten met KPI’s

Voorbeeld marketingdoelstelling

De marketingdoelstellingen hangen af van jouw visie en missie. Een marketingdoelstelling kan bijvoorbeeld zijn:

  • Meer websiteverkeer genereren
  • Het genereren van meer hoogwaardige leads
  • Het aantal conversies verhogen
  • Marktleider worden
  • Klanttevredenheid verhogen
  • Het verhogen van de brand awareness

Afhankelijk van je doelstellingen kunnen er verschillende marketingkanalen worden ingezet. Specifieke doelstellingen geven meer houvast dan globale doelstellingen. Heeft je organisatie een specifiek doel voor ogen, dan kan dat de keuze uit verschillende marketingkanalen vergemakkelijken. Om een doel te bereiken kunnen er ook verschillende kanalen worden ingezet middels verschillende marketing campagnes.

Voorbeeld : meer websiteverkeer genereren

Een goed voorbeeld van een marketingdoelstelling is meer websiteverkeer. Deze wens zal namelijk voor veel organisaties tussen de doelstellingen staan. Om meer bezoekers naar je een website te trekken zijn er een aantal strategieën die je kan inzetten:

Er zijn dus meerdere manieren om invulling te geven aan je doelstellingen. Wanneer je het resultaat van je activiteiten wil meten kun je een aantal gegevens overwegen:

  • Het totaal aantal sessies
  • Het totaal aantal nieuwe gebruikers
  • Het bounce percentage
  • Het conversiepercentage per acquisitiebron

Zo zijn er nog veel meer kenmerken uit Analytics die je kan inzien om het resultaat van je campagnes te beoordelen.

De strategie als basis voor je marketingdoelen

Een campagne zonder een duidelijk doel verhoogt de kans dat het gewenste resultaat niet behaald wordt. Zonder een meetbaar doel heb je in principe geen methode om het resultaat van marketingactiviteiten te meten. Goede marketingdoelstellingen zijn daarom SMART geformuleerd: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. In het bovenste voorbeeld kan de data uit Analytics worden gezien als key performance indicatororen.

Profielfoto Olaf

Meer weten over Marketingdoelstelling?

Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Marketingdoelstelling.

Kom in contact