Faceted navigation; je vindt het terug in vrijwel iedere grote webshop. Het biedt gebruikers de handvaten om door jouw webshop heen te fietsen. Echter zijn er verschillende onderdelen die goed ingesteld moeten worden. Doe je dit niet, dan heeft faceted navigation een averechts effect op de vindbaarheid van jouw webshop. We vertellen je graag meer over faceted navigation, welke gevaren er bij komen kijken en hoe deze te voorkomen of op te lossen zijn.
Wat is faceted navigation precies?
Je bent op zoek naar een laptop, maar je hebt nog geen idee welke. Wat doe je dan? Sommige mensen zullen naar een winkel gaan, maar tegenwoordig gebeurt het gros van het shoppen (en oriënteren) online. Een logische vervolgstap zou daarom zijn om in Google ‘laptops’ in te typen en één van de resultaten aan te klikken, bijvoorbeeld Coolblue. Je ziet dan een enorme lijst met verschillende laptops. Zo veel dat je eigenlijk door de bomen het bos niet meer ziet.
Hier komen de filters goed van pas, vaak te vinden aan de linkerzijde van een productassortiment. Met behulp van deze filters navigeer je door het grote assortiment heen, waarbij je uiteindelijk tot een (kleine) selectie komt van producten die aan jouw eisen voldoen. Deze manier van sorteren & navigeren door een grote productselectie noemen we faceted navigation, ook wel bekend als facetnavigatie. Zoals je je kunt voorstellen is dit voor vrijwel iedere grote webshop een essentieel onderdeel voor de gebruikservaring, ofwel UX (user experience).
Faceted navigation UX & faceted navigation SEO, waarom botst het?
Faceted navigation zorgt ervoor dat de UX van een (potentiële) klant vele malen beter is. Stel je hebt een productassortiment van 1.000+ producten en biedt geen filtermogelijkheden aan, dan is de kans groot dat de bezoeker jouw webshop weer verlaat. Faceted navigation is dus een pré voor de UX. Maar, indien het SEO-technisch niet correct ingesteld is zal de faceted navigation averechts werken voor de vindbaarheid van jouw webshop. Het is dus van groot belang dat de faceted navigation voor zowel de UX als zoekmachine optimalisatie optimaal ingericht is. In de volgende alinea gaan we dieper in op de potentiële problemen die het kan opleveren, wanneer dit niet het geval is.
De gevaren van faceted navigation
Faceted navigation is dus essentieel voor de gebruikservaring binnen jouw webshop. Voor de vindbaarheid van je webshop kan het echter gevaren met zich meebrengen, tenzij het correct ingesteld is. Wanneer dit niet het geval is kan faceted navigation resulteren diverse gevaren;
- Duplicate content,
- Waarde van backlinks wordt niet optimaal doorgegeven
- Crawl budget wordt verspild.
Duplicate content op je website
Stel je hebt de pagina https://webshop.com/laptops/. Wanneer je bijvoorbeeld een filter toepast voor de kleur, kan de URL er zo uit gaan zien; https://webshop.com/laptops/?kleur=blauw. De URL is vrijwel hetzelfde, er is enkel een parameter aan toegevoegd van het filter. Wanneer er niet de juiste technische wijzigingen doorgevoerd worden zal Google deze URL zien als een unieke URL, maar wel met dezelfde content als op de originele URL. Dit zorgt voor duplicate content.
Linkwaarde wordt niet optimaal doorgegeven
Wanneer je structureel werkt aan je webshop zal elke pagina binnen je webshop een bepaalde waarde opbouwen; dit noemen we de linkwaarde. Hoe meer linkwaarde een bepaalde pagina heeft, des te duidelijker het voor Google is dat deze pagina van groot belang is. Deze linkwaarde kan weer doorgegeven worden aan andere pagina’s. Om het voorbeeld uit de vorige alinea te gebruiken; je wilt deze waarde dus doorgeven aan https://webshop.com/laptops/, en niet aan https://webshop.com/laptops/?kleur=blauw. Dit maakt het erg belangrijk dat de techniek van de webshop goed in orde is, om zo geen linkwaarde te verspillen aan de verkeerde URL’s.
Crawl budget wordt verspild
Een zoekmachine als Google neemt niet oneindig de tijd om alle pagina’s van een website te crawlen. Ze werken met een beperkt budget per website/webshop; dit noemen we het crawl budget. Het is daarom erg belangrijk dat de zoekmachine niet langs allerlei pagina’s gaat waar je niet vindbaar op wil zijn. Hiermee verspil je crawl budget, wat een negatieve invloed kan hebben op de vindbaarheid van de pagina’s die wél belangrijk zijn.
Voorkom SEO issues en implementeer deze oplossingen
Faceted navigation is essentieel voor een goede user experience, maar er zijn wel enkele technische optimalisaties nodig zodat het geen negatieve impact heeft op de vindbaarheid. Het is daarom erg belangrijk om canonical tag in te stellen en de robots.txt te optimaliseren.
Canonical tags instellen
Door middel van een canonical tag geef je aan Google aan dat een bepaalde pagina de hoofdpagina is en je met deze pagina vindbaar wilt zijn. Om het eerdere voorbeeld er weer bij te halen;
Op https://webshop.com/laptops/?kleur=blauw stel je een canonical tag in naar https://webshop.com/laptops/. Zo weet de zoekmachine dat https://webshop.com/laptops/ de pagina is waarop je vindbaar wilt zijn. Hiermee los je twee problemen op:
- Duplicate content > doordat je een canonical tag instelt weet de zoekmachine welke pagina bedoeld is voor vindbaarheid. De content zal dan niet meer aangemerkt worden als duplicate content.
- Linkwaarde > daarnaast zorgt de canonical tag er ook voor dat er geen linkwaarde verloren gaat naar de onbelangrijke URL, waardoor de belangrijke pagina’s in jouw webshop meer linkwaarde krijgen.
Robots.txt optimaliseren
De robots.txt is een bestand dat webbouwers aan een website toevoegen. Dit bestand geeft onder andere instructies aan de zoekmachine voor het crawlen en indexeren van de website. In de robots.txt kan je bijvoorbeeld aangeven dat bepaalde pagina’s niet meegenomen hoeven te worden, zoals de Algemene voorwaarden-pagina of de Winkelmand-pagina.
Op deze manier kan je ook aangeven dat pagina’s die zijn ontstaan door de faceted navigation hier ook niet in meegenomen hoeven te worden. Stel, je wilt het voor https://webshop.com/laptops/?kleur=blauw uit het voorbeeld instellen. Je maakt dan een regel aan in de robots.txt, deze ziet er als volgt uit;
Disallow: /?kleur=*
Hiermee geef je aan dat alle combinaties van een bepaalde URL met een filter voor kleur, niet meegenomen hoeft te worden bij het crawlen. Door dit voor alle onbelangrijke pagina’s uit te zoeken en toe te voegen bespaar je op het crawl budget, waardoor er meer budget over blijft voor de belangrijke pagina’s op jouw website.
Schakel Markant Internet in voor correcte implementatie van jouw faceted navigation
Beheer of ben jij de eigenaar van een webshop met een groot productassortiment? Dan is het enorm belangrijk dat de techniek 100% in orde is. Dit resulteert in een betere vindbaarheid, meer bezoekers en daarmee ook meer omzet. Neem contact met ons op voor een advies op maat en ontdek of jouw webshop kansen laat liggen!
Gratis SEO analyse voor jouw website?
Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEO? Vraag onze SEO analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine optimalisatie!
- Geheel vrijblijvend
- Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEO