Alle begrippen

Betekenis: Uitsluitingszoekwoorden

Een uitsluitingszoekwoord is een zoekwoord dat voorkomt dat advertenties worden getoond aan mensen zoeken op bepaalde zoektermen. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn omdat bepaalde zoekwoorden niet relevant zijn voor jouw doelgroep.

De betekenis van uitsluitingszoekwoorden

Uitsluitingszoekwoorden zijn een belangrijk begrip uit Google Ads. Per campagne kunnen uitsluitingszoekwoorden worden ingevuld. Hierdoor voorkom je dat de advertenties op deze zoekterm worden getoond. Het invullen van uitsluitingszoekwoorden kan nodig zijn om verschillende redenen. De meest voorkomende redenen zijn om zichtbaarheid op irrelevante zoektermen te voorkomen, of om conflicten te vermijden.

Waarom je (soms) uitsluitingszoekwoorden moet toevoegen aan je campagnes

Adverteren op Google kost geld. Logisch dus dat je het beste rendement wil bij je advertenties. Wanneer jouw advertenties worden getoond aan mensen die irrelevante zoektermen invullen zal dit je misschien wat extra verkeer opleveren, maar geen conversies.

Hoe werken dynamische zoekadvertenties?

Dynamische zoekadvertenties zijn gesponsorde zoekresultaten in de zoekmachine die zich aanpassen aan de zoekopdracht van je klanten. Deze soort advertenties gebruiken de inhoud van je website of product feed om zoekopdrachten van je klanten te matchen met het aanbod van je website. De titel en de tekst van de advertenties wordt automatisch gegenereerd.

Dynamische zoekadvertenties bieden veel voordelen. Het scheelt een hoop werk doordat je geen advertentieteksten en titels hoeft te maken. Daarnaast hoeven adverteerders niet veel tijd te investeren in het uitwerken van een zoekwoordonderzoek. Toch kunnen er ook nadelen zijn. Google Ads zoekt namelijk zelf naar zoekwoorden die bij je advertentie passen. Dit kan gebeuren op basis van content op je website, of op basis van aanverwante zoektermen. Meestal werkt dit goed, maar toch kunnen hierdoor soms zoekwoorden worden geselecteerd waarop je liever niet gevonden wil worden.

Welke termen worden vaak uitgesloten?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je niet gevonden wil worden op bepaalde zoektermen. Dit kun je bijvoorbeeld onderverdelen in de volgende categorieën:

  • Zoektermen waarbij je geen advertentie wil laten zien omdat ze bepaalde woorden bevatten, bijvoorbeeld; gratis, outlet, vacature, instructie, veiling;
  • Namen van concurrenten om conflicten of een mismatch in zoekintentie te voorkomen;
  • Irrelevante termen voor alle campagnes, bijvoorbeeld ‘tennisrackets’ of ‘tennisballen’ als je alleen sportkleding verkoopt;
  • Termen waarmee je niet geassocieerd wil worden, bijvoorbeeld ‘klacht’ of ‘geschillen’.

Door zoekwoorden uit te sluiten, voorkom je dat advertenties automatisch vertoond worden op dergelijke zoektermen. Negatieve zoekwoorden kunnen niet alleen een negatieve invloed hebben op je ROAS, ook kan je er door in conflict raken met alternatieve aanbieders.

Profielfoto Olaf

Meer weten over Uitsluitingszoekwoorden?

Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Uitsluitingszoekwoorden.

Kom in contact