Growth hacking

Het wordt besproken tijdens een seminar dat je bijwoont, je leest het in blogs die je volgt of misschien hoor je de term wel vallen bij het koffieapparaat op de werkvloer: growth hacking. Een methode die ervoor zorgt dat je meer uit je marketinginspanningen haalt en sneller resultaat behaald. Maar wat is het en hoe zet je growth hacking in voor je eigen organisatie? We vertellen er alles over op deze pagina.
Direct navigeren naar:
growth hacking
growth hacking
Olaf Peters - Foto Markant Internet

Meer weten over growth hacking?

Onze specialisten vertellen je graag wat growth hacking voor jouw website kan betekenen!

Neem contact op!

Hoe is growth hacking ontstaan?

De term “growth hacking” is bedacht door Sean Ellis. Hij had zijn eigen methodiek om bedrijven te laten groeien en paste deze succesvol toe bij organisaties zoals Dropbox en Eventbrite. Dankzij deze techniek zijn deze bedrijven zo succesvol. In 2017 heeft hij er een boek over geschreven: “hacking growth” en mede daardoor heeft deze methode de laatste jaren aan populariteit gewonnen.

growth hacking
wat is growth hacking

Wat doet een growth hacker?

Een growth hacker kun je eigenlijk het beste omschrijven als een marketeer die zich alleen bezighoudt met groei. Een growth hacker moet een brede skillset hebben om deze methode succesvol te laten verlopen. 

We noemen zo iemand ook wel de “T-shaped marketeer”: het is geen specialist, maar heeft kennis in veel verschillende vakgebieden. Denk aan technische SEO vaardigheden zoals basis HTML -en CSS-kennis, kennis van data-programma’s zoals Google Analytics en aanvullende skills zoals basiskennis van copywriting, conversie optimalisatie en design. Een growth hacker hoeft niet al deze skills tot in de puntjes te beheersen, maar weet wel welke discipline wanneer aangesloten moet worden. Met 20% van de kennis, kan de growth hacker 80% van al het werk doen. 

De voorwaarden om van growth hacking een succesvolle werkwijze te maken

Growth hacking is niet geschikt voor ieder product of ieder bedrijf. Je kunt het stappenplan altijd toepassen, maar om te weten of je product of dienst de potentie heeft om explosief te groeien, zijn er een aantal voorwaarden waaraan je moet voldoen. Toets jouw eigen product of dienst om te kijken of deze manier van groeien iets voor jou is. 

Voorwaarde 1: Een goede product/market fit

De term “een goed product verkoopt zichzelf” klopt niet helemaal. Er zijn genoeg producten en diensten die niet van de grond kwamen, omdat de timing niet helemaal klopte of marketing onderschat werd. Maar het is wel belangrijk dat je product of dienst aansluit op de (onbewuste) behoefte van je ideale klant. Om je product te laten groeien aan de hand van de growth hacking-methode, is het belangrijk dat je eerst in kaart brengt wie precies je doelgroep is en wat hun (diepgewortelde) verlangen is is. 

Hiervoor zijn verschillende methodes, waaronder kwalitatieve interviews. Hierbij kun je aan je doelgroep bijvoorbeeld het volgende vragen:

  • Zou je klant het product aanraden aan een vriend in een soortgelijke situatie?
  • Wat zou je klant doen als ze het product niet meer zou kunnen gebruiken?

Een andere manier om erachter te komen is door middel van zoekwoordonderzoek, heatmaps en UX-onderzoeken. 

growth-hacken
growth hacking

Voorwaarde 2: De pijnpunten in kaart kunnen brengen in je huidige proces

Voordat je in de wereld van growth hacking duikt, is het belangrijk dat je eerst weet waar de huidige pijnpunten in je customer journey liggen. Aan de hand van de ‘Pirate funnel’ bekijk je per fase van de customer journey de huidige situatie en ontdek je waar omzet lekt of bezoekers afhaken. Hiervoor is het wel belangrijk dat je wederom onderzoek doet naar je (potentiële) klanten en data inzichtelijk hebt. Voordat je start met growth hacking, is het belangrijk om data in kaart te brengen.

Voorwaarde 3: Alle basiskennis is in huis

Ben je van plan om aan de slag te gaan met growth hacking, maar heb je de basis-skills zoals kennis van HTML, CSS, Copywriting en Design niet in huis? Dan kan je product of dienst nog zo’n hoge potentie hebben, maar krijgt het niet de aandacht die het verdient. Zorg dat je een team van specialisten om je heen verzamelt om de growth hacking-methode toe te passen binnen jouw bedrijf.

wat is growth hacking
growth hacking inzetten
Olaf Peters - Foto Markant Internet

Meer weten over growth hacking?

Laat je informeren door onze online marketing specialisten over de verschillende mogelijkheden van onze growth hacking dienst!

Maak kennis met Olaf!

De 5 stappen van growth hacking

Nu je voldoet aan alle voorwaarden om jouw product of dienst te laten groeien met growth hacking, wordt het tijd om aan de slag te gaan met de stappen. Het zijn geen lange processen of jarenlange trajecten voordat er iets van de grond komt. Het doel bij growth hacking is om snel, op basis van data, bottlenecks te ontdekken en te gaan experimenteren en verbeteren. Zo kun je binnen enkele maanden grote successen boeken door aan de lopende band te testen.

Stap 1: Identificeer je bottleneck

Waarom bestelt niemand je product? Waarom heb je veel klanten, maar blijven ze niet plakken en vertrekken ze naar je concurrent? Om te optimaliseren moet je weten waar je bottlenecks, de problemen, zitten. Één van de voorwaarden om aan de slag te gaan met growth hacking is dat je inzicht hebt in je data. Dat ga je in deze eerste stap toepassen. Dat doe je op basis van de Pirate Funnel. 

De ‘Pirate Funnel’ dankt de naam aan de afkorting “AAARRR”. Dit staat voor Awareness, Acquisition, Activation, Revenue, Retention, Referral. Je hebt bijvoorbeeld een goede product/market-fit en er is veel behoefte aan jouw product. Maar eenmaal op de website gaat de pagina volledig op zwart en is het onmogelijk om te bestellen. Per fase in de funnel ga je op zoek naar de problemen en noteer je deze op een backlog. 

growth-hacken
growth hacking

Stap 2: “One Metric Matters”

Bij growth hacking staat focus voorop. Daarom ga je niet gelijk de hele lijst aan problemen oplossen, maar focus je op het probleem dat het meest impact op het resultaat heeft. De contactbutton op de website die niet blauw, maar groen moet zijn, heeft minder impact op de omzet dan een website die niet bereikbaar is. Aan de hand van het PIE-model (Priority, Impact, Ease) prioriteer je de mogelijke punten die negatieve impact hebben op de omzet  en bepaal je waarmee je als eerste aan de slag gaat. Je stelt een hypothese op en bepaalt hiervoor een doel. Dit noemen we binnen growth hacking “one metric matters”.

Stap 3: Ga experimenteren

Een ander belangrijk onderdeel van growth hacking is beslissingen maken op basis van data. Veronderstellen dat een blauwe knop beter werkt dan een oranje knop zonder het te testen, is niet hoe deze methode werkt. Zodra je je hypothese hebt opgesteld ga je testen. Zo’n test duurt, afhankelijk van de hoeveelheid data, gemiddeld één tot zes maanden.

growth-hacken
wat is growth hacking

Stap 4: Evalueer

Groei kun je alleen meten als je regelmatig evalueert. Wat was de beginsituatie? Waar wil je naartoe en wat is de huidige situatie? Stop de experimenten die niet werken, schaaf bij waar nodig en ga door met hetgeen dat werkt.

Stap 5: Ga terug naar stap 1

Growth hacking is geen eenmalig proces, maar een continue werkwijze om snel en efficiënt je doelen te halen. Zodra een experiment is afgerond duik je opnieuw de data in en bepaal je een nieuwe focus die bijdraagt aan verdere groei.

growth hacking
growth hacking bureau
Olaf Peters - Foto Markant Internet

Growth hacking inzetten?

We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen over growth hacking. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.

Growth hacking inzetten!
wat is growth hacking

Het ‘aha-moment’

Tijdens het proces wil je het ‘aha-moment’ van je potentiële klant ontdekken. Dat is hét moment dat deze persoon de toegevoegde waarde inziet van jouw product. Succesvolle bedrijven vinden het belangrijk dit moment te identificeren, vanaf dat moment is de kans groter dat gebruikers actief blijven:

  • Facebook: gebruikers die ten minste 7 vrienden toevoegen binnen 10 dagen na registratie 
  • Twitter: Gebruikers die 30 gebruikers volgen, waarvan minimaal 1/3 terug volgen
  • Airbnb: De eerste boeking
  • Uber Eats: Een tweede bestelling plaatsen binnen 3 dagen na de eerste order

Bij deze gebeurtenissen wisten deze organisaties dat de kans op herhaling groter werd. Ze richtten hun platforms daarom op die manier in dat gebruikers hiertoe werden gestimuleerd. En met succes! Want dankzij deze aha-momenten en hun growth hacking-methode gebruiken de meesten die deze pagina lezen een of meer van deze diensten.

12 Voordelen van growth hacking

Growth hacking kun je zien als de meest efficiënte vorm van marketing. Het vergt een hoop tijd, energie en specifieke skills om aan de hand van growth hacking je product tot een succes te maken. Maar daar tegenover staan een hoop voordelen:

✅Alles wordt ingericht met het doel om te meten. Daarmee kun je de effectiviteit van je experimenten beter evalueren. 

✅Het is de meest efficiënte vorm van marketing, omdat je alleen focust op hetgeen wat resultaat oplevert.  

✅Je hoofddoel wordt opgeknipt in kleinschalige experimenten, hierdoor houd je het behapbaar en overzichtelijk. 

✅ Van ‘fixed’ naar ‘growth’ mindset: een goede growth hacker zegt nooit ‘dit werkt niet’, maar test het uit. In plaats van besluiten op aannames, wordt er op basis van data een besluit genomen.

✅ Growth hacking dwingt je om aan de slag te gaan met methoden of middelen wat je anders misschien nooit had uitgeprobeerd. 

 

✅ Afleidingen binnen je groeiproces zijn verleden tijd. 

✅ Je loopt voor op de concurrentie: door die andere manier van denken, ontdek je manieren waar de concurrentie nog niet over had nagedacht. En heb je daar een streep op voor. 

✅ Je stelt je klant centraal en hun behoefte is jouw belangrijkste speerpunt. 

✅Je bent minder tijd, geld en energie kwijt aan middelen die niet werken. 

✅Het houdt je scherp bij het bedenken van nieuwe campagnes en experimenten. 

✅ Je hebt beter inzicht in de groei van je bedrijf. 

✅ Je behaalt sneller (omzet)doelen.

Je bedrijf laten groeien met growth hacking? Maak kennis met onze online marketeer.

growth-hacken

Jouw organisatie explosief laten groeien met growth hacking?

Wil jij je start-up of scale-up ook laten groeien aan de hand van growth hacking? Dan is het belangrijk dat je aan alle voorwaarden voldoet én volledige focus kunt geven aan dat ene, belangrijke doel. 

Binnen Markant Internet hebben we een divers team dat jouw organisatie laat groeien. De specialist zorgt dat het project in goede banen loopt en zet de strategie voor jouw growth-hackingproces uit. Daarnaast gaan de specialisten in specifieke online marketingdisciplines inhoudelijk met jouw groeiproces aan de slag. Samen laten we jouw organisatie groeien. 

… Bij growth hacking gaan we samen aan de slag

Jij komt met een vraagstuk en samen bespreken we de kansen en strategie. Is het doel naamsbekendheid, zichtbaarheid en meer verkeer naar je website? Dan zetten we een traject op die deze doelen behoudt, met de juiste middelen. Gaandeweg testen we wat werkt en wat niet. Zo werken we samen naar resultaat toe op basis van de growth hacking-methode.

growth hacking
wat is growth hacking

Een plan op maat

Iedere organisatie is uniek, daarom geloven we niet in standaard pakketten. Je krijgt van ons een plan op maat waar we samen aan werken. Nieuwsgierig geworden? Zo pakken we dat aan:

  1. Je hebt contact met onze specialist 
  2. We voeren een analyse uit of plannen een intake 
  3. We bepalen een doel en plannen taken in
  4. Voelt dit goed? Dan gaan we aan de slag met een pilot op basis van drie maanden 
  5. We plannen een evaluatie. Ben je tevreden? Dan gaan we het commitment voor zes maanden met elkaar aan
  6. Na deze negen maanden blikken we terug op de periode. Wat hebben we bereikt? Wat kan beter? En waar willen we naartoe werken. Vanaf dat moment werken we met jaarcontracten.

Daarom kies je voor Markant Internet

Markant Internet staat voor hard werken, zichtbaar resultaat en een vleugje Twentse nuchterheid. Geen standaardpakket, maar een langetermijnrelatie waarop je kunt bouwen. Kies je voor Markant Internet, dan kies je voor:

✅Maatwerk op basis van jouw wensen en doelen

✅Een bureau met meer dan 10 jaar aan zoekmachine ervaring 

✅Een volwaardig team dat samen met jou aan je doelen werkt 

✅Een samenwerkingspartner voor de lange termijn 

✅Persoonlijk contact: jouw vaste specialist is slechts één mail of telefoontje verwijderd 

✅Focus op jouw resultaat met gestructureerde werkwijze

growth hacking
growth hacking uitbesteden
Olaf Peters - Foto Markant Internet

Growth hacking inzetten voor jouw onderneming?

Onze specialisten vertellen graag op welke manier growth hacking aan jouw organisatie kan bijdragen!

Neem contact op!