Direct marketing zijn vormen van marketing die geen gebruik maken van derde partijen. Bij deze vorm van marketing streeft een bedrijf naar een directe relatie met de klant: Een directe en efficiënte vorm van marketing met klantenbinding als resultaat.
Direct marketing is een verzamelnaam voor alle vormen van marketing die directe communicatie naar (potentiële) consumenten omvatten. Een bedrijf dat de distributie van het product naar de klant voor zijn rekening neemt voorziet hierbij zelf in zijn marketingactiviteiten. Kenmerkend voor direct marketing is dat het gericht is op het krijgen van een reactie met de potentiële klant. Dit in tegenstelling to massale marketing, waarbij men op een onpersoonlijke wijze wordt geïnformeerd. Direct marketing wordt hierom ook wel dialoogmarketing genoemd. Er zijn verschillende methoden waarop deze manier van marketing kan worden ingezet.
Middelen die vaak worden ingezet voor direct marketing zijn social media, email, telefoon of geadresseerde post. Via deze kanalen kunnen mensen persoonlijk worden benaderd. Via deze kanalen kan een persoonlijke en unieke aanbieding of boodschap worden afgegeven. Bijvoorbeeld op basis van doelgroepsegmentatie, marketing automation of op basis van informatie uit het klantenregister. Direct marketing toont daarmee overeenkomsten met inbound marketing: beide marketingtechnieken lenen zich voor het bieden van waardevolle content op het juiste moment.
Een klassiek voorbeeld van direct marketing is het aanbieden van een kortingscode of coupon via email. Daarmee wordt de ontvanger gestimuleerd om te reageren. Eventueel kan dit worden gedaan op basis van bepaalde triggers, bijvoorbeeld omdat iemand bepaalde pagina’s heeft bekeken of eerder een bestelling heeft geplaatst. Op basis van doelgroepsegmentatie kan de kans dat het aanbod aansluit bij iemands interesse worden verhoogd. Een nieuwsbrief is een bekend middel van direct marketing: Doordat de lezer aanbiedingen wordt geboden op persoonlijke wijze is er sprake van een directe relatie tussen de onderneming en de beoogde klant.
Een ander voorbeeld van direct marketing is social media marketing, waarbij een winactie wordt gehouden met als doel om interactie te krijgen met de doelgroep. Een meer ouderwets (maar nog steeds actueel) voorbeeld is telemarketing. Daarbij worden beoogde klanten gebeld en kan er een aanbod op maat worden gemaakt op basis van input van de wederpartij.
Direct marketing is een effectieve marketingvorm om klanten aan je bedrijf te binden. Vooral voor bedrijven met een klein budget kan direct marketing bijzonder lucratief zijn. Kleine ondernemingen zullen niet snel in staat zijn om grote budgetten vrij te maken voor massale marketing. Daarnaast biedt de digitalisering van de afgelopen decennia meer methoden om de doelgroep directer te benaderen. De grootste voordelen van direct marketing zijn:
Direct marketing is niet voor ieder bedrijf en iedere situatie geschikt. Er zijn ook enkele nadelen aan direct marketing:
Voor het benaderen van mensen via email geldt dat men eerst toestemming moet geven alvorens iemand benaderd mag worden. Té opdringerige of niet relevante direct marketing zal juist een negatief effect heeft en je bedrijfsimago eerder verslechteren. Verder geldt dat je niet iedereen kan bereiken met direct marketing. Je hebt dus namelijk eerst toestemming of gegevens nodig. Andere vormen van marketing, zoals zoekmachine advertenties, zoekmachine optimalisatie, display advertising en video advertising zijn in vrijwel alle gevallen nog steeds belangrijke marketingmethoden.
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Direct marketing.