Alle begrippen

Betekenis: Inbound Marketing

Inbound marketing is een marketingstrategie die zich richt op het bieden van waardevolle content aan de juiste doelgroep. De informatievraag van de doelgroep staat hierbij centraal. Interactie met leads is een belangrijk onderdeel van inbound marketing.

De betekenis van inbound marketing

Inbound marketing is een marketingtechniek die zich richt op het aanbieden van waardevolle content op de juiste momenten aan de juiste doelgroep. Anders dan bij outbound marketing worden klanten niet gestoord met irrelevante boodschappen. Inbound marketing bestaat uit meerdere facetten. Contentmarketing, marketing automation, zoekmachine adverteren, SEO en social media marketing kunnen allemaal vallen onder inbound marketing, mits hier op de juist wijze op wordt ingezet. Een inbound marketingstrategie bestaat grofweg uit de volgende stappen:

  1. Creëren van relevante content voor een specifiek gedefinieerde doelgroep
  2. De content aanbieden op de kanalen waar de doelgroep zich bevind
  3. Online promoten van de content, de content vindbaar maken
  4. Websitebezoekers prikkelen om over te gaan tot conversie, bijvoorbeeld met email-marketing
  5. Het analyseren en evalueren van het gehele proces

Waarom inbound marketing

Inbound marketing heeft als doel om meer uit je marketingactiviteiten te halen. Inzetten op inbound marketing heeft een aantal voordelen:

  • Meer kwalitatief verkeer
  • Meer rendement uit je leads
  • Groei op lange termijn
  • Je bespaart advertentiekosten
  • Je content sluit beter aan op de zoekintentie

Daarnaast kan inbound marketing uitstekend gecombineerd worden met vormen van outbound marketing. Zo bereik je het meeste potentiële nieuwe klanten en in combinatie met een hoge retentie.

Inbound marketing middelen

Bij inbound marketing maak je gebruik van een combinatie van verschillende marketingmiddelen. Deze middelen kun je vaak ook gebruiken voor outbound-marketing. De belangrijkste inbound marketing methoden zijn:

Email-marketing: Email-marketing kan verder gaan dan een standaard nieuwsbrief. Met email-triggers kunnen leads benaderd worden met specifiek gerichte informatie, bijvoorbeeld met remarketing.

Social media: Op social media kunnen klanten die reeds bekend zijn met je bedrijf opnieuw worden benaderd, bijvoorbeeld door spontante post of aanbiedingen.

Contentmarketing: Contentmarketing is een techniek die draait op het creëren en verspreiden van waardevolle content voor een specifieke doelgroep.

Marketing automation: Marketing automation per definitie geschikt voor inbound marketing. Deze vorm van marketing werkt op basis van bepaalde triggers, waardoor klanten informatie te zien krijgen op precies het goede moment.

Het meeste rendement uit je marketingactiviteiten

Inbound marketing is erop gericht om zo veel mogelijk rendement te halen uit je marketingactiviteiten. Bij het nastreven van direct marketing worden bovenstaande inbound marketing methoden vaak ingezet. Directe communicatie met de doelgroep waarbij waardevolle informatie wordt geboden. Dáár gaat het om bij inbound marketing.

In onze pagina over outbound en inbound marketing leggen we in stappen uit hoe je het maximale inbound marketing haalt.

Profielfoto Olaf

Meer weten over Inbound Marketing?

Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Inbound Marketing.

Kom in contact