Google BERT staat voor Bidirectional Encoder Representation from Transformers. Deze update stelt het algoritme van de zoekmachine beter in staat om de betekenis van een zin te begrijpen, waardoor zoekresultaten beter aansluiten bij de zoekvraag.
De Google BERT update is ontwikkeld en doorgevoerd in 2018. Vanaf 2019 en 2020 heeft Google BERT invloed op bijna elke Engelstalige zoekopdracht. Google Bert is een verbetering van de ‘Natural language processing’, (NLP). Kortweg zorgt BERT ervoor dat de zoekmachines de woorden in zoekopdrachten niet meer per woord bekijken, maar rekening houden met tussenwoorden. Dit zorgt er voor dat zoekresultaten minder vaak exact overeenkomen met een zoekresultaat. Het gaat hierbij om minder belangrijke woorden zoals ‘als’, ‘met’, ‘en’.
Google BERT heeft met name invloed op lange zoekopdrachten die koppelwoorden en voegwoorden bevatten. Door de BERT-update is de zoekmachine beter in staat om de betekenis van woorden in relatie tot elkaar te bepalen. In de meeste talen komen woorden voor die verschillende betekenissen hebben. Denk aan ‘arm’ en ‘bank’. In lange zoekopdrachten kan de zoekmachine nu aan de hand van de context bepalen wat er met dit soort woorden bedoeld wordt.
De updates die Google doorvoert hebben gevolgen voor de organische posities van websites. Deze updates worden systematisch doorgevoerd, waarbij met name grote updates als Google Bert, Google Panda en Google EAT veel veranderingen hebben veroorzaakt in de SERP. Goede content en website autoriteit is hierdoor steeds belangrijker geworden. Activiteiten die worden aangeduid als black hat SEO (in strijd met de richtlijnen van Google) zullen hierdoor steeds minder effect hebben. Ga je aan de slag met zoekmachine optimalisatie? Zorg er dan dus voor dat je op de hoogte bent van de veranderingen in het algoritme zodat je kan worden aan duurzame groei.
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Google BERT update.