De organische resultaten zijn de niet-betaalde resultaten die te zien zijn in de zoekmachine. De organische resultaten zijn zichtbaar onder de gesponsorde zoekresultaten. Zichtbaarheid in de organische zoekresultaten heeft een aantal voordelen ten opzichte van zichtbaarheid in de betaalde resultaten.
Wanneer er wordt geadverteerd op zoektermen verschijnen de gesponsorde zoekresultaten boven de organische zoekresultaten. In tegenstelling tot de gesponsorde resultaten, wordt er bij de organische resultaten niet betaald per klik. Er is echter wel veel inzet vereist om bovenaan in de organische resultaten ver verschijnen. Om dit te bereiken moet worden ingezet op zoekmachine optimalisatie. Er moet invulling worden gegeven aan de drie SEO disciplines: on page optimalisaties, off page optimalisaties en linkbuilding.
Wanneer je website goed scoort in de organische resultaten heeft dat enkele voordelen ten opzichte van de gesponsorde resultaten:
Daarnaast is er een groep zoekmachinegebruikers de voorkeur voor een organisch zoekresultaat heeft. Hoge organische resultaten wekken namelijk vertrouwen. Immers: organische top 3 posities kunnen niet van de een op de andere dag worden bereikt.
Met een marktaandeel van meer dan 90% is Google in Nederland de onbetwiste markleider onder zoekmachines. Logisch dat veel website eigenaren erop willen inzetten om hoog te scoren in Google. Naast organische resultaten toont de zoekmachine van Google ook shopping advertenties en zoekadvertenties. De resultaten uit onderzoek naar het percentage klikken van gebruikers op organische resultaten variëren. Doorgaans wordt gesteld dat het bovenste organische resultaat 25% tot 30% van het zoekverkeer oplevert, het 2e resultaat levert ongeveer 15% van het verkeer op en het 3e resultaat iets meer dan 10%. Om de CTR over je organische resultaten kun je gebruik maken van rich-snippets en featured-snippets. Dit wordt pas interessant als je reeds de organische topposities te pakken hebt.
Om te scoren in de organische resultaten in de SERP is enige kennis van het Google algoritme vereist. Google hecht waarde aan een goede indeling van websites, goede website snelheid, goede content en een hoge website autoriteit.
De organische zoekfunctie van Google is belangrijk om een gedeelte van het zoekverkeer te bereiken. Organische resultaten wekken vertrouwen en zorgen voor duurzame groei. Daarnaast is er nog een belangrijk voordeel. Concurrerende aanbieders hebben minder invloed op je websiteverkeer en je marges. Wanneer een concurrerende adverteerde zijn budgetten verhoogt zul je dit direct merken. Bij organische vindbaarheid kun je een voorsprong opbouwen. Nieuwe aanbieders kunnen de jacht openen op jouw organische posities, maar wanneer je hierop anticipeert zal het een stuk lastiger zijn om deze posities over te nemen dan bij advertenties.
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Organische resultaten.