Shorttail zoekwoorden zijn zoektermen die uit één of twee woorden bestaan. Deze zoektermen zijn kort en vaak algemene zoekopdrachten. Short-tail zoekwoorden hebben vaak een hoog zoekvolume, maar ook een hoge concurrentie, omdat veel websites proberen te ranken voor deze zoektermen.
Om een onderscheid te maken tussen longtail- en shorttail zoekwoorden is het van belang dat het begrip zoekwoord duidelijk is. Een zoekwoord is het woord dat een gebruiker invoert in een zoekmachine zoals Google.
Short tail zoekwoorden, ook wel algemene zoektermen genoemd, bestaan vaak uit slechts één of twee woorden en zijn vaak generiek van aard. Hoewel ze een hoog zoekvolume hebben, kan het lastig zijn om op deze zoektermen te ranken vanwege de grote hoeveelheid concurrentie. Bovendien, deze zoektermen converteren vaak minder goed, omdat de zoekopdracht van de gebruiker niet altijd exact aansluit bij de inhoud die getoond wordt in zoekresultaten.
Long-tail zoekwoorden zijn zoektermen die bestaan uit meerdere woorden, meestal tussen drie woorden tot een volledige zin. Deze zoektermen hebben vaak een lager maandelijks zoekvolume, maar converteren veel beter omdat de zoekopdracht van de gebruiker specifieker is. Hierdoor is de zoekmachine in staat om een meer relevante resultaten te tonen. Long-tail zoekwoorden zijn bijvoorbeeld “veganistische recepten voor ontbijt” in plaats van alleen “veganistische recepten”.
Om de juiste short-tail zoekwoorden te vinden voor jouw product of dienst moet je een zoekwoordonderzoek uitvoeren. Dit kan door gebruik te maken van tools zoals SemRush maar ook gratis tools zoals de Keyword Planner van Google Ads. Wanneer je eenmaal de zoekwoorden hebt gevonden die voor jou relevant zijn moet je ze op de juiste manier gaan inzetten. Gebruik short-tail zoekwoorden als onderwerp voor blogberichten of pagina’s. Dit helpt om de website te optimaliseren voor die zoekwoorden en kan de websites ranking verbeteren.
Ook kan je short-tail zoekwoorden gebruiken voor pagina-optimalisatie in de titel, meta-beschrijving, hoofdtekst en alt-tekst van je pagina’s. Dit helpt zoekmachines te begrijpen waarover de pagina gaat en kan daardoor de ranking verbeteren voor die zoekwoorden. Tenslotte kun je backlinks verkrijgen van andere websites die verwijzen naar jouw site met short-tail zoekwoorden als anchor text. Dit geeft zoekmachines een signaal dat je website relevant is voor die zoekwoorden en kan de ranking verbeteren.
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Short-tail zoekwoorden.