Alle begrippen

Betekenis: Long-tail zoekwoorden

Long-tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die zijn samengesteld uit meerdere woorden. Doorgaans zijn long-tail zoekopdrachten specifieker dan short-tail zoekwoorden. Daardoor hebben ze vaak minder zoekvolume. Een zoekterm is een long-tail zoekterm wanneer deze uit 3 of meer woorden bestaat. Long tail zoekwoorden bieden een aantal voordelen waardoor deze van betekenis zijn voor je SEO strategie.

De betekenis van long tail zoekwoorden

Ondanks dat long tail zoekopdrachten vaak wat minder zoekvolume hebben kan het wel erg lucratief zijn om je juist op deze zoektermen te richten. De belangrijkste voordelen van long tail zoekwoorden op een rijtje:

  • Minder concurrentie: makkelijker scoren in de SERP
  • Specifieke zoekintentie: Hoger conversiepercentage
  • Voordeliger adverteren

Long tail zoektermen hebben vaak een specifiekere intentie. Een zoekmachinegebruiker die een long tail zoekopdracht invoert, weet vrij specifiek waarnaar hij op zoek is. Kun jij precies hetgeen bieden wat de gebruiker zoekt, dan is de kans groter dat de content op jouw website goed bij de zoekintentie aansluit. Daardoor levert verkeer uit longtail zoekwoorden vaak meer conversies op dan verkeer uit algemenere zoekwoorden. Tot slot zijn long tail zoekwoorden doorgaans voordeliger dan short-tail zoekwoorden als het gaat om zoekmachine adverteren. Kortom: longtail zoekwoorden zijn belangrijk om mee te nemen in je digital marketing strategie.

Long tail zoekwoorden betekenis

Meer landingspagina’s

Longtail zoekwoorden hebben een specifieke zoekintentie. Wil jouw onderneming zich richten op long tail zoekwoorden, dan is het dus verstandig om pagina’s te maken die nauw bij de zoektermen aansluiten. Verkoop je bijvoorbeeld tennisschoenen? Dan kan het helpen om landingspagina’s te maken zodat bezoekers direct terechtkomen op een pagina die aansluit bij de zoekintentie. Bijvoorbeeld: “Witte tennisschoenen voor dames” Dit betekent dat je wellicht je assortiment op meerdere pagina’s moet aanbieden. Door uitsluitend een pagina te maken met het assortiment voor heren en een pagina met het assortiment voor dames, is het moeilijker om verkeer binnen te halen door longtail zoektermen.

Long tail zoekwoorden vinden

Wil je aan de slag met long tail zoekwoorden, maar weet je niet hoe je moet beginnen? Het beste is om eerst een uitgebreid zoekwoordonderzoek te doen. Richt je niet alleen op woorden met veel zoekvolume. maar richt je vooral op specifieke zoekwoorden met minder volume en minder concurrentie. De punten waarop long tail zoekwoorden kunnen worden beoordeeld op geschiktheid zijn als volgt:

  • Komt de zoekopdracht overeen met jouw aanbod? Kun je je aanbod makkelijk hierop aanpassen?
  • Het aantal maandelijkse zoekopdrachten
  • Het aantal concurrerende pagina’s

Het vaststellen van het aantal concurrerende pagina’s kan op meerdere manieren. Er kan worden onderzocht hoeveel pagina’s de longtail zoekterm in de paginatitel hebben, in de url of in de header. Ook zijn er tools die op basis van een combinatie aan factoren een concurrentie getal of “keyword difficulty” aan zoekwoorden toewijzen. Op basis van de bovenstaande factoren kan een selectie worden opgesteld van de meest interessante long tail zoekwoorden voor jouw onderneming.

Long tail zoekwoorden in Google Ads

Google Ads biedt de mogelijkheid om advertenties specifiek te richtten op long tail zoekwoorden. De voordelen zijn hetzelfde als hetgeen dat geldt voor SEO: Zoekwoorden met een specifieke zoekintentie tegenover weinig concurrentie. Toch zal het vaak niet nodig zijn om advertenties specifiek op long tail zoekwoorden te richten. Wanneer je een campagne namelijk richt op het woord “tuingereedschap”, dan zal de campagne ook getoond worden voor gerelateerde zoekwoorden, bijvoorbeeld “tuingereedschap online kopen”.

Profielfoto Olaf

Meer weten over Long-tail zoekwoorden?

Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Long-tail zoekwoorden.

Kom in contact