Lead nurturing betekent letterlijk het koesteren of voeden van je leads. Hiermee wordt bedoeld dat leads gevoed worden met waardevolle informatie, waardoor zij de salesfunnel beter doorlopen. lead nurturing is een discipline die als doel heeft om de klantretentie en het conversiepercentage te verbeteren.
Lead nurturing is het proces dat er voor zorgt dat leads omgezet worden in converterende klanten. In de praktijk is lead nurturing vaak een geautomatiseerd proces. Voordat een lead dit proces gaat doorlopen worden er een aantal criteria opgesteld. Het downloaden van een White paper, brochure of het lezen van een blogartikel of nieuwsbrief kan aanleiding zijn voor een lead nurturing workflow. Deze workflow loopt vervolgens via een aantal contactmomenten. Bijvoorbeeld door automatisch gespecialiseerde e-mails te sturen. Leads kunnen ook persoonlijk benaderd worden, bijvoorbeeld telefonisch of via een persoonlijk bericht. Lead nurturing is dus niet per definitie een automatisch proces. Met lead scoring worden leads beoordeeld door ze een score te geven op basis van de plek waar ze zich bevinden binnen de klantreis.
Lead nurturing verloopt meestal via marketing automation processen. Wanneer de juiste triggers zijn gedefinieerd, moet er een tactiek komen hoe de bezoeker benaderd wordt. We vatten een aantal effectieve lead nurturing tactieken voor je samen:
Gebruik gerichte content: stem pakkende, boeiende en relevante content af op doelgroepen. Gebruik hiervoor doelgroepsegmentatie en direct marketing technieken
Gebruik meerdere kanalen: Bereik je doelgroep op de plekken waar ze zich bevinden. Dit zijn vaak meerdere kanalen.
Maak gebruik van meerdere contactmomenten: Probeer je leads op meerdere momenten en kanalen te prikkelen. Op deze manier blijven je leads betrokken.
Volg je leads tijdig op: Het tijdstip is belangrijk bij lead nurturing. Wacht je te lang, dan is de kans groot de bezoeker niet meer geïnteresseerd is omdat de oriëntatie fase inmiddels gepasseerd is.
Gebruik gespecialiseerde e-mails: Personaliseer de e-mails zo veel mogelijk zodat je je email marketing strategie een boost geeft.
Lead scoring: Implementeer een leadscoringstrategie om te bepalen op welke leads je je moet richtten.
Stem je salesteam en je marketingteam op elkaar af. Indien van toepassing: Laat het marketingteam input geven aan het salesteam om bepaalde leads nogmaals te benaderen.
Bij inbound marketing wordt er gestreefd naar het aanbieden van waardevolle content op de juiste momenten. Inbound marketing en lead nurturing zijn daarmee vrijwel hetzelfde. Inbound-marketingtechnieken kunnen worden ingezet als methode voor lead nurturing. Wil je meer weten over lead nurturing? Bekijk dan eens onze dienstpagina of neem contact op!
Onze specialisten staan voor je klaar. Neem contact met ons op om meer te weten te komen over Lead nurturing.