Alle blogs

Het automatiseren van Google Ads

Kiki-Van-Benthem-Foto-Markant-Internet
Kiki van Benthem
Google Ads optimaliseren

Het automatiseren van Google Ads is een grote trend binnen Google Ads. De laatste jaren rolt Google steeds meer functionaliteiten uit gericht op automatisering. Tegenwoordig is er een grote keuze aan mogelijkheden die de prestaties van jouw campagnes kunnen verbeteren. Bij deze automatiseringen maakt Google Ads gebruik van machine learning. Hierbij wordt een algoritme gebouwd op basis van data. Dit algoritme leert van de binnenkomende data en kan deze gebruiken om beter te presteren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van conversie data. Denk hierbij aan de dag van de week, het tijdstip, interesses of  leeftijd. Zo weet Google beter welke zoeker eerder bereid is een conversie te doen en kunnen advertenties en biedingen hierop aangepast worden. Op deze manier worden biedingen geoptimaliseerd en wordt altijd de meest relevante advertentie vertoond. Dit kan een positief effect hebben op de prestaties van een campagne. Daarnaast kunnen automatiseren een hoop tijd besparen. In deze blog duiken we dieper in de enkele automatiseringsmogelijkheden die Google Ads momenteel aanbiedt.

Automatisch bieden

Bij automatisch bieden maakt Google Ads gebruikt van machine learning om op basis van conversiedata automatisch het juiste bod voor de veiling te bieden. Wanneer Google signalen oppikt dat een zoeker een bepaalde aankoop wilt gaan doen kan machine learning het bod verhogen om een optimale positie van de advertentie te bereiken. Op deze manier wordt de kans op conversie verhoogd. Inmiddels zijn er heel wat automatische biedstrategieën beschikbaar binnen Google Ads. Elk met een eigen doel waarop gestuurd wordt. Google biedt de volgende automatische biedstrategieën aan:

  • Doel-CPA: biedingen worden automatisch ingesteld om binnen de ingestelde doelkosten per actie zo veel mogelijk conversies te realiseren.
  • Doel-ROAS: biedingen worden automatisch ingesteld om binnen de ingestelde doelrendement op advertentie uitgaven zo veel mogelijk conversies te realiseren.
  • Aantal conversies maximaliseren: biedingen worden automatisch ingesteld om binnen het beschikbare budget zoveel mogelijk conversies te realiseren.
  • Conversiewaarde maximaliseren: biedingen worden automatisch ingesteld om binnen het beschikbare budget zoveel mogelijk conversiewaarde te realiseren.
  • Doel-vertoningspercentage: biedingen worden automatisch ingesteld om een minimaal aantal vertoningen in de topresultaten te staan.

Automatisch advertentiemateriaal

Naast automatisch bieden is het ook mogelijk automatisch advertentiemateriaal in te zetten binnen Google Ads. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van machine learning. Hierdoor kan de juiste boodschap, op het juiste moment en aan de juiste klant worden getoond. Dit zorgt voor relevante Google advertenties die getoond worden aan zoekers die bereid zijn een conversie te plegen. Ook past de advertentie zich aan. aan de beschikbare advertentieruimte. Zo komt de advertentie in aanmerking voor meer veilingen. Google Ads biedt onder andere het volgende automatisch advertentiemateriaal aan:

  • Responsive zoekadvertenties: op basis van opgegeven koppen en beschrijvingen rouleert Google in de advertentie samenstelling om automatisch de best presterende combinatie(s) weer te geven.
  • Responsive display-advertenties: hierbij wordt automatisch een advertentie gemaakt op basis van verschillende opgegeven koppen, beschrijvingen, afbeeldingen en video’s.
  • Dynamische zoekadvertenties: op basis van de content op de ingestelde landingspagina wordt deze advertentie automatisch getarget op relevante zoekwoorden en worden passende koppen geformuleerd. Je hoeft hierbij alleen zelf beschrijvingen op te geven.
  • Smart shopping: op basis van de opgegeven producten worden advertenties automatisch vertoond. Hierbij wordt gebruik gemaakt van automatisch bieden.
  • Smart display: dit type campagne maakt gebruik van responsive display-advertenties. Deze advertenties worden automatisch retarget en maakt daarbij gebruik van automatisch bieden.

De voordelen van automatiseren

Automatisch bieden maakt het mogelijk biedingen veel verder te optimaliseren dan dat dit handmatig mogelijk is. Automatisch bieden zorgt voor een optimaal bod bij alle veilingen. Daarnaast bespaart het ook enorm veel tijd. De biedingen hoeven niet meer handmatig geoptimaliseerd te worden. Met automatisch advertentiemateriaal zorgt je ervoor dat de juiste advertentie, op het juiste moment en aan de juiste klant vertoond worden. Daarbij Dit zorgt voor uitermate relevante advertenties die een positief effect kunnen hebben op het aantal conversies. Ook hoeven advertenties niet meer handmatig geoptimaliseerd te worden.

Ook starten met het automatiseren van Google Ads? Neem direct contact op met onze Google Ads specialisten!

Kiki van Benthem
SEA Specialist

Naast een potje kickboksen staat Kiki ook altijd klaar om te sparren over campagnes. In het weekend staat deze sportieveling graag in de keuken om te koken voor familie en vrienden.

Kiki-Van-Benthem-Foto-Markant-Internet

Gratis SEA analyse voor jouw website?

Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEA? Vraag onze SEA analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine adverteren!

  • Geheel vrijblijvend
  • Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
  • Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEA
SEA analyse aanvragen