Online marketing strategie
Wat is een online marketing strategie?
Om online succes te behalen, moet je eerst weten wat succes inhoudt. En dus bepaal je een doel. Met een online marketing strategie maak je een plan om dat doel te behalen. Een online marketing strategie beschrijft onder andere je doel, doelgroep, touchpoints, onderscheidende vermogen, je concurrentie, middelen die je inzet om het doel te behalen en manieren om te monitoren. Deze blauwdruk van je organisatie geeft een duidelijke richting waarop je moet focussen om succes te bereiken.
Gedegen online marketing strategie opzetten?
We gaan graag in gesprek om te bespreken wat een online marketing strategie voor jouw website kan betekenen! Neem vrijblijvend contact met ons op!
Neem contact opEen online marketing strategie formuleren
Een online strategie zorgt voor meer focus op je doelen. Draagt een bepaalde activiteit niet bij aan het uiteindelijke succes? Dan voer je het niet uit. In 6 stappen vertellen we je hoe je je online marketing strategie formuleert.
Stap 1: Bepaal je doel
Wat wil je bereiken? En wanneer is het welverdiende succes behaald? Je online marketing strategie begint met een duidelijk doel. Je wilt een bepaalde omzet halen uit je middelen of ten opzichte van vorig jaar met bijvoorbeeld 5% groeien. Zorg dat je zo specifiek mogelijk bent en dat je een omzetbedrag noemt – vanuit hier ga je namelijk terugredeneren en kun je bepalen of het doel enigszins haalbaar is.
Stap 2: Ontdek wie je ideale klant is & hun touchpoints
Om je ideale klant aan te trekken, moet je weten wie je ideale klant is. Loop eens door je huidige klantenbestand heen: welke klant levert het meeste op en waar krijg jij de meeste energie van? Bepaal wat hun kenmerken zijn (bedrijfsgrootte, branche, product/dienst dat ze afnemen, jaarlijkse omzet) en wat jij hun biedt. Is dit anders dan je concurrenten en focus je op een bepaalde niche? Kom erachter en beschrijf in detail je ideale klant.
Als je net begint, moet je dus eerst de doelen, verlangens, behoeftes, drijfveren, angsten, frustraties en belemmeringen van je doelgroep kennen. Op basis daarvan kan je de boodschap in een later stadium beter formuleren.
Hoe kom je in aanraking met je doelgroep? Bepaal de touchpoints van je doelgroep. LinkedIn is doorgaans een goed platform als je je op zakelijke klanten richt, in de zoekmachines vang je een groot deel van je doelgroep af – mits je op de juiste zoektermen focust.
Stap 3: Bepaal je onderscheidende vermogen
De kans is groot dat jouw product of dienst niet volledig nieuw is. Maar je zag wel een bepaalde kans of trend waardoor je je eigen twist eraan hebt gegeven. Bepaal het onderscheidende vermogen ten opzichte van de concurrent en ontdek of dit een groot gemis is onder je huidige doelgroep. Zo heb je een unieke marktpositie te pakken en kun je gericht communiceren naar je ideale klant.
Stap 4: Breng de concurrentie in kaart
Het in kaart brengen van de concurrentie is een belangrijk onderdeel van je online marketing strategie. Voordat je website is opgetuigd en je met iedereen je concept hebt gedeeld, wil je eerst inzicht krijgen in je concurrent. Is de markt al verzadigd? Dan is het lastig om een voet tussen de deur te krijgen. Ook krijg je dan te maken met hoge klikprijzen en een lage ROI (Return On Investment).
Er is niks mis met ‘gluren bij de buren’, om extra inspiratie op te doen. Je wilt natuurlijk niet de teksten of het aanbod een-op-een kopiëren, maar je hoeft het wiel ook niet opnieuw uit te vinden. Kijk wat jouw concurrent slim doet en verbeter hetgeen waar de concurrent steken laat vallen. Zo creëer je je eigen, unieke aanbod.
Online strategie inzetten voor jouw website?
We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen over jouw online strategie. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.
Neem contact op!Stap 5: Bepaal de kanalen
Een goede online marketing strategie beperkt zich niet tot één kanaal, maar zet meerdere kanalen in om je bereik te vergroten. Bekijk waar je doelgroep zich bevindt (op basis van de eerder genoemde touchpoints), hoe je huidige klanten binnen zijn gekomen en op welke kanalen jouw aandeel nog mist (maar die wel relevant zijn).
Organisch vindbaarheid met zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine optimalisatie is een verzamelnaam voor alle activiteiten op en buiten je website om waarmee je de positie van je pagina’s in zoekmachines zoals Google verbetert. Aan de hand van zoekwoordonderzoek bepaal je eerst op welke termen veelvuldig wordt gezocht door zoekmachine gebruikers. Vervolgens ga je hierover relevante content schrijven en tips geven aan je lezers. Zoekmachines waarderen het namelijk als je content aansluit op de zoektermen en daarvoor word je beloond met een betere positie.
Het doel van zoekmachine optimalisatie is meer zichtbaarheid creëren in de zoekmachines, een autoriteit worden binnen je vakgebied, meer organisch verkeer naar je site aan te trekken en uiteindelijk je bezoeker te laten converteren. Bij zoekmachine optimalisatie zet je geen mediabudget in.
Goed zichtbaar in de zoekmachine met zoekmachine adverteren
In veel branches ontkom je er niet aan om te adverteren in de zoekmachines. Aan de hand van zoekmachine adverteren betaal je voor je plek in zoekmachines zoals Google.
Voorbeelden hiervan zijn tekstadvertenties, shopping-ads en Youtube ads. Het verdienmodel van Google is advertenties, dus logischerwijs geven zoekmachines steeds meer ruimte aan adverteerders. In branches met veel concurrenten ontkom je er vaak niet aan om te adverteren.
Zoekmachine adverteren en zoekmachine optimalisatie gaan hand in hand met elkaar. Een goede organische positie zorgt ervoor dat de advertentie-klikprijs lager uitvalt, omdat je content beter aansluit op de zoekopdracht van je bezoeker. Zoekmachine optimalisatie is gericht op de lange termijn en is het fundament van je website, zoekmachine adverteren is bedoeld voor eenmalige campagnes, korte termijn acties en optimalisatie van je mediabudget.
Social media marketing inzetten
Als je door je social media-tijdlijn scrolt, krijg je waarschijnlijk een stortvloed aan advertenties te zien. Bij social media marketing en adverteren in deze platforms is het de kunst om de juiste mensen aan te spreken. In tegenstelling tot andere advertentie-kanalen, hebben social media platforms enorm veel informatie van hun gebruikers. Daardoor kun je als adverteerder gebruik van maken door de targeten op de juiste personen.
E-mailmarketing
Richt je je op de zakelijke markt? Het grootste verschil met de consumentenmarkt, is dat aankopen minder impulsief zijn en vaak meerdere mensen over een aankoop moeten beslissen. Een e-maillijst opbouwen en eerst richten op leadgeneratie zorgt op de lange termijn voor een hogere conversie. E-mailmarketing laat je bedrijf groeien, mits je het goed aanpakt. Voor ieder budget is er een softwaretool. Wij werken met Mailchimp, ActiveCampaign en HubSpot.
Mailchimp
Mailchimp is een geschikte tool voor de starter op het gebied van e-mailmarketing. De investering is laag of zelfs gratis en je kunt er templates, formulieren en simpele mailflows mee opzetten. Ook kun je een webshop koppelen.
ActiveCampaign
Ga je iets serieuzer met e-mail marketing aan de slag? Dan raden we ActiveCampaign aan. Ideaal voor het MKB+. De flows zijn net wat uitgebreider, de opmaakmogelijkheden voor de e-mails uitgebreider. Het is een CRM én Marketing automation tool in één en biedt veel waarde, tegen relatief lage instapkosten.
HubSpot
HubSpot zit in het topsegment als we het over e-mailmarketing software hebben. Je kunt de klantreis van A tot Z personaliseren en de mogelijkheden zijn zeer divers. Het is te combineren met andere producten van HubSpot zoals hun CRM-systeem of sales hub. Dit is vooral geschikt voor enterprise bedrijven met een groot marketingbudget.
Stap 6: Monitor, evalueer, optimaliseer
In de eerste stap heb je een doel geformuleerd. Aan dit doel zijn subdoelen, ook wel KPI’s genoemd, gekoppeld. Je wilt bijvoorbeeld 100 software-abonnementen verkopen dit jaar die een totale omzet vertegenwoordigen van 100.000 euro.
KPI’s die hieraan ondersteunen zijn zoal:
Op social media:
- Interactie op een bericht (kliks, likes)
- Aantal weergaven
- Aantal kliks naar de website vanuit het bericht
- De CTR (doorklikratio naar de website)
- Aantal websitebezoekers
- Aantal leads
- Aantal verkopen
Blogs/ SEO-artikelen op je website
- Zoekwoordposities
- Aantal organische bezoekers op je website
- CTR vanuit Google
- Tijd op de pagina
- Bounce percentage
- Aantal leads
- Aantal verkopen
Uit je e-mails
- Aantal inschrijvers op de mailinglijst
- Aantal keer dat de e-mail is geopend
- Aantal uitschrijvers na de mail
- Aantal keer dat er wordt doorgeklikt vanuit de e-mail
- Gemiddelde orderwaarde op de mail
- Conversie per mail
Meer weten over een digital marketing strategie?
Laat je informeren door onze specialist over de verschillende mogelijkheden van een digital marketing strategie!
Neem contact op!De voordelen van een sterke online strategie
✓ Een sterke online strategie verbetert de ROI
✓ Je trekt ideale klant aan
✓ Je lost een probleem op
✓ Het trekt nieuwe klanten aan
✓ Je leert de klantreis goed kennen
✓ Je spreekt de juiste doelgroep aan
✓ Je investeert eenmalig in een werkwijze
✓ Je content sluit beter aan op de behoeften
✓ Je posities in de zoekmachines verbeteren
✓ Het verhoogt de naamsbekendheid van je bedrijf
✓ Je leert de behoeften van je klant beter kennen
✓ Je bouwt langdurige relaties op met je ideale klant
✓ Werk je eenmaal samen met een B2B klant, is de kans op herhaalaankopen groter
✓ Je creëert meer betrokkenheid en vergroot de interactie via verschillende kanalen social media
Meer succes halen uit je inspanningen met een ijzersterke online marketing strategie?
Jouw organisatie is dé autoriteit binnen je vakgebied. Het lost problemen op van de doelgroep en gaat verder waar de concurrent stopt. Maar als je dat niet communiceert, komt die ideale klant niet op je pad. Met een ijzersterke online marketing strategie zorg je ervoor dat je de juiste klanten aantrekt. Samen kom je ver, maar met de juiste specialisten zet je grotere stappen.
…Formuleer een effectieve digital marketing strategie samen met de professionals van Markant Internet
Om je doelen in je digital marketing strategie te bepalen, is het belangrijk om focus te houden, te meten en te optimaliseren. Jij biedt kennis vanuit jouw specialisme, de specialisten van Markant Internet structureren het proces, adviseren de juiste middelen en zorgen dat je ROI verbetert. Van projectmanagers tot online marketeers en specialisten: samen met een multidisciplinair team werken we nauw samen om jouw doelen te behalen.
Een digitale marketing strategie bepalen
Wij geloven niet in standaardoplossingen voor een complex vraagstuk. Daarom formuleren we een strategie op maat. Afgestemd op jouw doelen en doelgroep. We testen wat werkt, en wat niet. Beslissingen worden gemaakt op basis van gedrag en cijfers, oftewel datagedreven marketing. Wil je aan de slag met een goede online marketing strategie?
- Je hebt contact met onze onlie marketeer
- We voeren een analyse uit of plannen een intake
- We bepalen een doel en plannen taken in
- Voelt dit goed? Dan gaan we aan de slag met een pilot op basis van drie maanden
- We plannen een evaluatie. Ben je tevreden? Dan gaan we het commitment voor zes maanden met elkaar aan
- Na deze negen maanden blikken we terug op de periode. Wat hebben we bereikt? Wat kan beter? En waar willen we naartoe werken. Vanaf dat moment werken we met jaarcontracten.
Kies je voor Markant Internet, dan kies je voor deze garanties
Markant Internet staat voor hard werken, zichtbaar resultaat en een vleugje Twentse nuchterheid. Geen standaardpakket, maar een langetermijnrelatie waarop je kunt bouwen. Kies je voor Markant Internet, dan kies je voor:
✅ Maatwerk op basis van jouw wensen en doelen
✅ Een bureau met meer dan 10 jaar aan online marketing-ervaring
✅ Een volwaardig team dat samen met jou aan je doelen werkt
✅ Een samenwerkingspartner voor de lange termijn
✅ Persoonlijk contact: jouw vaste specialist is slechts één mail of telefoontje verwijderd
✅ Focus op jouw resultaat met gestructureerde werkwijze
Gedegen online marketing strategie interessant voor jouw onderneming?
Onze specialisten helpen je graag met het bepalen van de perfecte online marketing strategie voor jouw onderneming!
Neem contact op!